I Uke 21 var den totale radiolyttingen i Norge bare 62,9 %, ifølge
PPM-målingen som lages av Kantar TNS. Dette er årets dårligste uke for radio, med unntak av påskeuka. Det ser heller ikke bra ut sammenlignet med tidligere år.
Den totale lyttingen var i den samme uka 69,0 % i 2016 og hele 70,8 % i 2015.
Men, radiosjef Marius Lillelien i NRK er ikke spesiellt bekymret over dette: - Den enkle og naturlige forklaringen finner du i kalenderen: Uke 21 i 2015 og 2016 var helt
vanlige uker med 5 arbeidsdager, i år var det Kristi Himmelfartsdag i uke 21 og en stor del av befolkningen hadde fri dagen etter også.
Radio er et hverdagsmedium hvor morgensendinga er den med klart flest lyttere på alle større kanaler.
På søndager og "røde dager" er radiolytting derfor ganske mye lavere enn på hverdager, mener Lillelien.
Han avviser likevel ikke at radiolyttingen har gått ned siden rikskanalene begynte å slukke sine FM-sendere og er faktisk fornøyd med utviklingen:
- Men i tillegg er det ingen tvil om at slukkingen av FM også gjør at lyttingen går noe ned på kort sikt,
fordi folk skal erstatte flere radioer og lyttesituasjoner ; hjemme, jobb, bil, hytter osv.
Vi har sett veldig tydelig i Nordland, Trøndelag og Møre og Romsdal at lyttingen går ned ved slukking for å så vokse
igjen uke for uke, men det tar tid å ta igjen absolutt all lytting. Dette er helt som forutsatt, personlig hadde jeg faktisk trodd
den midlertidige nedgangen kunne bli enda litt større, sier Lillelien til radionytt.no.
Han påpeker også at NRK har slukket flere sendere enn de kommersielle rikskanalene, blant annet er NRK nå borte i Telemark, Buskerud, Hedmark og Oppland, mens P4 og Radio Norge forsvinner derfra senere.
- For å få opp lyttingen må vi hele tida fortsette å lage god radio - og så grundig med informasjon og markedsføring for å få med alle lytterne over på en eller annen digital plattform. Vi må bare kjøre på!, avslutter Lillelien.
Også radiosjef i P4, Kenneth Andresen, sier i en kort kommentar at det var forventet at totallyttingen ville gå noe ned, men at P4-gruppens kanaler andelsmessig er på linje med fjoråret.
LETER DU ETTER NRK RADIO?: HØR NRK HER Ekstern lenke
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt