Den store lytterflukten fortsetter. Både de store kanalene og radiolyttingen generellt går nedover. Det viser PPM-tallene
fra TNS Kantar. Aller verst går det utover Radio Norge.
I uke 25, 2015 hadde Radio Norge en daglig oppslutning på 16,2 %. I uke 25, 2017 oppnådde Radio Norge bare en oppslutning på 8,5 %. Det er en halvering av antall lyttere på to år.
Uke 25 i år var uka etter at P4 og Radio Norge slo av sine FM-sendere i Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark.
Dessverre for Bauer Media har ikke lytterne funnet andre digitale kanaler slik de har håpet. Bauer Media Totalt i uke 25, 2017 ligger på 13,6 %, mens Radio Norge alene altså hadde
16,2 % i den samme uka i 2015.
Når de gjelder de enkelte kanalene hadde Radio Norge Soft, Norsk Pop og Radio Topp 40 en framgang fra uke 24 til uke 25 i år, mens andre kanaler gikk noe tilbake. Den samlede økningen på
digitale kanaler er 0,1 prosentpoeng, mens Radio Norge mistet 1,6 prosentpoeng fra uke 24 til uke 25.
Markedsandelen til Bauer er også sviktende. Mens, Radio Norge i 2015 alene hadde en markedsandel på 10,3 % har Bauergruppen totalt nå en markedsandel på 9,4. Radio Norge alene hadde i uke 25 i år en
markedsandel på bare 5,2 %. Det betyr at Radio Norge er forbigått av både NRK P3 og NRK P1+, i tillegg til P4 og NRK P1 som alltid har ligget over Bauers kanal. Radio Norge er nå bare såvidt større enn NRK P2 målt i markedsandel.
Radiolyttingen totalt sett hadde også sin aller dårligste uke i år i uke 25, med en total oppslutning på 62,1 %. I 2015 var radiolyttingen på 69,8 %, i 2016 var den på 67,0 %. Det utgjør et fall i
radiolyttingen på over 10 % i løpet av de to siste årene.
NRK P1 og P4 har også mistet lyttere de to siste årene, men ikke i like stor grad som Radio Norge. P1 hadde i uke 25, 2015 en oppslutning på 33,8, men oppnådde bare 28,8 i uke 25, 2017. I denne uka var NRK
fortsatt på lufta i sørvest i noen dager, så dette tallet vil trolig falle i uke 26.
P4 hadde i uke 25, 2015 en oppslutning på 24,0 %, mot 18,4 % i uke 25, 2017. P4-gruppen har totalt en oppslutning på 26,1 %, noe som altså er høyere enn P4 alene klarte i 2015. Men, det er uklart om dette skyldes
at lytterne har funnet veien over på nye kanaler. I 2015 var det nemlig ingen kategori for P4-gruppen totalt og flere av kanalene i gruppen ble målt ved siden av P4.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt