P4-gruppen driver først og fremst rikskanaler, som hovedkanalen P4 Radio Hele Norge. Men, de har også en rekke
lokale stasjoner i P5-nettverket, blant annet i hovedstadsområdet. Nå legges det lokale salget i Oslo ned, melder Kampanje.
- Bakgrunnen for at vi nå velger å avvikle det lokale salget for P5 i Oslo er en kombinasjon av kraftig lyttervekst på P5 i hele landet
og en sterk etterspørsel etter rikskampanjer, forklarer P4-sjefen Kenneth Andresen til Kampanje.
P5 sendes på DAB i hele landet og har også vært sendt på FM i de store byene, samt i Østfold. Det er i første omgang reklamesalget i Oslo som blir
rammet og det er snakk om i alt 5 stillinger som berøres.
Lyttertallene til P5 rapporteres kun riks på PPM-tallene og har gått oppover i 2017. I uke 1 hadde P5 en oppslutning på 3,5 %, mens kanalen i uke 26 hadde
en oppslutning på 5,2 %. Det utgjør en økning på rundt 50 % på et halvt år. Markedsandelen har gått fra 1,6 % i uke 1 til 2,8 % i uke 26, noe som utgjør en økning på 75 %.
De fleste lokale P5-kanalene sendes også fortsatt på FM, med unntak av Trondheim. Andresen mener likevel at digitaliseringen er årsaken til at P5 øker:
- - P5 har som følge av den pågående digitaliseringen på kort tid gått fra å være en lokal storbykanal til å ta steget opp i rikskanal-klassen,
sier P4-sjefen som selv var P5-sjef da kanalen ble lansert, melder Kampanje.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt