VG var tidlig ute på Snapchat og testet hvordan det fungerte. De kom på Discover som er en utgave av ulike Snaps med reklame mellom hver fjerde Snap.
Snapchat ville finne ut om det var marked for Discover i Norge. Fordelen med å være på Discover er å være tilgjengelig for alle på Snapchat.
VG er eneste i Norge som er på Snapchat Disover. Snapchat er kun på mobilformat. Erfaringen til VG var gøy respons og å være tett på målgruppen skaper lojalitet.
Prioriteringen er nyheter på dagtid og dypdykk på saker i helgene. Utfordringen er å få følgere over på egen plattform, i dette tilfellet vg.no.
Den unge målgruppen fikk bedre treff enn forventet. De unge leser VG på Snapchat. Snapchat mener at alle over 24 år er gamle. 85 % under 25 år er blant kjernebrukerne. Flertallet av dem er kvinner.
VG lærte at avisen er gammeldags.
Beskjæringen fra store kamera til mobilen gjør bildene uskarpe og udetaljerte på mobilen, som fotografene glemmer ut, også de flinke fotografene glemmer det.
VG er fortsatt i utviklingfasen, men er fornøyde med resultater av flere brukere enn antatt og at de når ut til ulike målgrupper.
Snapchat er fortsatt kommersielt umoden. Markedet har ikke formatene. VG har hjulpet markedet i gang. Det er fortsatt en investering, tross noen inntekter.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug, ivrig radioentusiast fra Haugesund. Besøk gjerne hjemmesiden hans: www.sindremollerhaug.no.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt