Ikke overraskende har salget av DAB-radioer gjort et kraftig hopp i første halvår. Dette skyldes jo at rikskanalene har startet sin slukking av FM og mange lyttere må ut og kjøpe nye radioapparater.
Tall fra Elektronikkbransjen viser at hele 35% av befolkningen sier de har kjøpt ny radio i første halvår, mot 19% i samme periode i fjor.
Det tilsvarer et salg på rundt 1,84 millioner DAB-radioer.
Andelen som har kjøpt DAB-adapter til bil har også doblet seg i perioden, fra 5% av de spurte første halvår 2016 til 10% i 2017.
Vi bruker også stadig mer penger på hodetelefoner. Det er solgt like mange hodetelefoner som i første halvår 2016, men vi
bruker betraktelig mer penger på utstyret. Nå sier 15% av nordmenn at de har kjøpt produktet, det tilsvarer rundt 788.000 hodetelefoner, går det fram av halvårstallene til Elektronikkbransjen.
Det selges fortsatt flest hodetelefoner under 1.000 kroner, prisklassen står for 49% av markedet. Størst økning er det likevel i det dyreste segmentet. 13% sier de har kjøpt hodetelefoner for over
3.000 kroner, mot 8% i første halvår 2016. Segmentet mellom 1.000-3.000 kroner står nå for 35% av markedet.
Generellt får nordmenn ikke nok av mobiler, TVer og smartustyr. Det er konklusjonen til Elektronikkbransjen, som i går la fram
tilstandsrapporten for det norske forbrukerelektronikk-markedet etter årets første seks måneder.
Målt i verdi ligger markedet for 2017 14 prosent over samme periode i fjor. Det er særlig salget av mobil, TV, smartutstyr og DAB som trekker salget oppover.
– Tilbakemeldingene fra bransjen er at nordmenn fortsetter å velge produkter i toppsegmentene, og at det i stor grad er årsaken til at markedet vokser, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.
TV-salget øker med 18% målt i volum og 32% i verdi i første halvår 2017. Vi kjøper både større og mer avanserte TVer enn tidligere.
– 55 til 65 tommer de siste årene blitt «folke-TVen», og tar nå med 48% av markedet. TVer med ekstra høy oppløsing, såkalte 4K eller UHD-skjermer tar også en større del av markedet og utgjør nå 28% av salget, mot 19% i samme periode i fjor, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt