Etter en lang valgkamp er det i dag endelig Stortingsvalg og Sametingsvalg i Norge. I en valgkamp som har vært
mye preget av utspill på sosiale medier vil det kanskje overraske mange at Facebook og co ikke er så viktig som mange tror.
Bare 30 % av velgerne mener de har fått informasjon om valgkampen gjennom sosiale medier. Samtidig svarer 67 % av de spurte at de har fått
informasjon om valgkampen gjennom radio og TV.
Det viser en undersøkelse Norstat har gjennomført og som er offentliggjort i Kampanje. Også avisene gjør det bedre enn sosiale medier, mer enn 50 % har fått
valginformasjon gjennom avisene.
- Tv, radio og aviser spiller fortsatt en vesentlig rolle i valgkampen, og desto eldre velgerne er, desto mer trofaste er man mot lineær tv og tradisjonelle medier.
Det sier journalist og kommentator Terje Svabø, som leder Kampanjes valgkampjury.
- Samtidig ser vi at de yngre i stadig større grad bruker sosiale medier, selv om en god del oppgir tv som sin primære
informasjonskanal. Vi ser også at folk i langt større grad enn før henter informasjon fra flere mediekanaler, sier Svabø.
Les mer om dette på Kampanje Ekstern lenke (betalingsmur)
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt