Det ble et hyggelig gjenhør med Radio 1s gullalder på Radiodager 2017. Bjørn Faarlund, Lars Eikanger og
Madeleine Cederstrøm delte villig med seg om starten og de første årene av Radio 1 i Oslo.
Denne historien går helt tilbake til 1980-tallet, lenge før reklame ble tillatt og det var mulig å leve av å jobbe med radio. Bjørn Faarlund
var den første av trekløveret som kom inn i det som den gangen het Kulturradioen, en nærradio i Oslo som etter hvert skiftet navn til Radio 1 og ble Norges
største kommersielle radiostasjon.
Bjørn fortalte at han kom seg inn i radioen ved å si at han ville jobbe med nyheter, fordi man på den tiden ikke så på popmusikk som
noe interessant å spille. Bare få måneder etter begynte han med Topp 30 og etter hvert morgensendinger.
Lars Eikanger kjørte taxi før han kom til Radio 1 og begynte faktisk som assistenten til Bjørn. Han var ikke lufta til å begynne med, men kokte kaffe og
flyttet plater før han fikk lov til å lese trafikkmeldinger. Han ble som kjent en av de store stjernene i Radio 1.
Madeleine Cederstrøm begynte sin karriere i Fremskrittspartiets radiokanal i Oslo, men gikk etter hvert over til Radio 1 og det første hun sa på
lufta var noe sånt som: " hun hadde pulat mye ". Det er svensk for å ha gjort mye.
Radio 1 ble etter hvert den mest populære lokalradioen i Oslo blant annet fordi de spilte populær musikk, noe konkurrentene ikke gjorde på den tiden.
I tillegg var man der det skjedde når det skjedde. Til tider hadde man utesending hver dag og de sendte direkte fra sin egen nattklubb på kvelden.
Ikke nok med det, programlederene på Radio 1 ble kjendiser i sin egen by. De tre avslørte at de fikk ofte utbetalt flere tusen kroner
bare for å møte opp på populære utesteder, som gjerne var discoteker på den tiden. Og enda mer betalt om de ble med på til dels svært teite leker.
Lønninger var det så som så med og inntektene uteble helt til reklame var lovlig. Men, Radio 1 tjente en god del penger på stillingsannonser
før radioreklame ble tillatt. Det var selvsagt ikke annet enn fordekte annonser.
Etter hvert ble Radio 1 big business og kunne slå på stortromma med blant annet eget helikopter, som gjorde at Radio 1 i Oslo var desidert best
på trafikkmeldinger og biljakter. De hadde utesendinger fra Nordpolen og toppen av Kilimanjaro og fikk store oppslag i andre medier.
Under sesjonen ble det spilt av en rekke lydinnslag, blant annet fikk vi høre fra en sending der de intervjuet en biltyv på direkten med
bilens eier på den andre linja. Og ikke minst hvordan man på den tiden hadde lange utredninger om hvordan man skulle komme seg på internett.
På spørsmålet om hvorfor Radio 1 ble en så stor suksess på slutten av 80 og begynnelsen av 90-tallet var svaret at de var på rett sted til
rett tid og at de fikk lov til å gjøre ting de ville, som man ikke fikk lov til på andre kanaler.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt