Det er totalt sju søkere til de nye nasjonale kommersielle konsesjonene i Sverige. Blant søkerne finner vi NRJ, Bauer og MTG, men også
en privatperson ved navn Marijn Janssen (bilde).
Marijn Janssen er 20 år gammel og har tilsynelatende levert inn en søknad som en spøk. Han har heller ingen erfaring fra radiobransjen:
”Det är mest för att alla aktörer är gigantiska likriktade företag och det är lite av ett roligt skämt att komma in som privatperson och göra ett anbud. Jag tror även att det skulle kunna vara bra för konkurrensen om jag skulle få tillståndet” sier han til radionytt.se.
Hva Janssen vil gjøre om han skulle vinne en nasjonal konsesjon for kommersiell radio er også noe uklart:
”Ingen plan, men jag hoppas att eventuella intäkter leder till ett plan – helst typ en Cessna Citation X+, Tupolev TU-144 eller 737 Max” , sier han til radionytt.se
Myndigheten för press, radio och TV i Sverige har lyst ut hele tre konsesjoner for riksdekkende kommersiell radio, i tillegg til
35 regionale och lokale konsesjoner. Alle konsesjoner gjelder FM.
NRJ, MTG og Bauer Media har søkt på alle de tre nasjonale nettverkene. MTG har søkt gjennom Kilohertz AB. NRJ søker både via NRJ Finland og via RBS Broadcasting. I tillegg har DB Media AB og og Mad Men Media AB begge søkt på tre konsesjoner. Dette er selskaper som driver lokalradioene Guldkanalen og Retro FM.
De nye nasjonale radionettene vil få en dekning på drøyt 80 %, melder radionytt.se. De regionale og lokale konsesjonene har varierende dekning,
men i hovedsak dekker de et län, som tilsvarer fylke i Norge.
Kriteriene for å vinne konsesjonene er enkle. Den som byr høyest får konsesjonen! Men, vinnerne må ha finansiell og teknisk forutsetning for å kunne drive radio. Og av konkurransehensyn vil et selskap i utgangspunktet
kun kunne få tildelt en konsesjon i hvert område.
De nåværende konsesjonene for kommersiell radio går ut i juli 2018 og forsvinner dermed når det nye systemet trer i kraft. Det er funnet 80 helt nye frekvenser på FM i Sverige, som i første rekke betyr at
en del mindre byer vil få flere kommersielle kanaler. Det gjelder særlig der hvor det i dag har vært færre enn 2 lokalradiokanaler å høre på.
I storbyene vil ikke forskjellen bli den helt store. I Stockholm blir det like mange kommersielle kanaler som i dag om man legger sammen de nasjonale og regionale nettene.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt