Den seneste fasen av FM-slukkingen har gått hardt utover radiolyttingen, viser ferske tall fra Kantar TNS.
Radiolyttingen er 10 % ned sammenlignet med i fjor.
Uke 39, 2017 var den første hele uka etter at NRK slo av sine FM-sendere i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold.
På PPM-målingen i uke 39 hadde NRK totalt en oppslutning på 40,3 %. I uke 39, 2016 var den på 49,0 %.
Det betyr at oppslutningen om NRK har falt med 18 % på et år. Det er NRK P1 som taper flest lyttere fra 33,2 % i uke 39, 2016 til 26,6
i samme periode i år.
Samtidig er tilbakegangen mest dramatisk for NRK P3, som nesten er halvert, fra 11,6 til 6,3 %. P2 går ned fra 6,1 til 5,3 %,
viser tallene fra Kantar TNS.
Radiolyttingen totalt har gått ned med 10 % i løpet av et år. I uke 39, 2016 var den totale oppslutningen på PPM-tallene på 68,2,
i uke 39, 2017 er den på 61,7 %.
Det betyr at P4 og Bauer gjør det relativt sett bedre enn NRK, som kan i hvert fall delvis forklares med at de fortsatt sender på FM i
Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold.
Det eksisterer ikke sammenlignbare tall for alle kanalene til P4 og Bauer fra 2016 til 2017, men hovedkanalene til begge grupper har mistet
mange lyttere.
Hovedkanalen til P4 har gått fra 20,9 % oppslutning i uke 39, 2016 til 16,2 % i uke 39, 2017. I den samme perioden har Radio Norge gått fra
12,3 til 8,9 %. De har med andre ord begge mistet 20 til 25 % av lytterne.
Hvor har så lytterne blitt av?
Lokalradio er ikke med på PPM-målingene, men alle andre målinger tyder på at lokalradioene som fortsatt sender på FM har økt oppslutning.
Mange steder meldes det om mer enn en dobling.
For grupperingene P4 og Bauer Media er det åpenbart at noen lyttere har gått til nye digitale kanaler, der man ikke har sammenlignbare tall.
NRK har da også mistet markedsandeler fra 68,6 % i 2016 til 63,5 % i år.
Også NRK har fått noen flere lyttere på sine digitale kanaler, som NRK mp3, opp fra 2,8 til 4,5 % og NRK P1+, som går opp fra 6,0 til 6,3 %
Se også: De siste lyttertallene før den store FM-slukkingen
|
|