I forrige uke kom sjokktallene som viste at NRK har mistet 18 % av sine lyttere på ett år og at radiolyttingen er generellt ned 10 %, ifølge
PPM-målingen fra Kantar TNS. Disse tallene gjaldt uke 39 i år sammenlignet med uke 39 i 2016.
Nå foreligger nye PPM-tall. Og, i uke 40 faller lyttertallene ytterligere, både for NRK og for radiolyttingen totalt. NRK totalt går ned fra 40,3 % i uke 39 i år til 39,4 % daglig oppslutning i uke 40, mens den totale
radiolyttingen har falt fra 61,7 % til 59,3 % fra uke til uke.
Dette er første gang utenfor sommersesongen at radiolyttingen er under 60 % og det er første gang utenfor sommeren at NRK har falt under 40 %.
Det er likevel ikke så dramatisk som det høres ut som, for radiolyttingen hadde også en nedtur i den samme uka i 2016. Uke 40 var høstferieuke over
store deler av landet.
Dermed er nedgangen fra i fjor på 16,5 % for NRK, mens den generelle radiolyttingen er ned 10 % sammenlignet med uke 40, 2016.
Uke 39, 2017 var den første hele uka etter at NRK slo av sine FM-sendere i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold.
På PPM-målingen i uke 39 hadde NRK totalt en oppslutning på 40,3 %. I uke 39, 2016 var den på 49,0 %.
Det betyr at oppslutningen om NRK i uke 39 hadde falt med 18 % på et år. Det er NRK P1 som taper flest lyttere fra 33,2 % i uke 39, 2016 til 26,6
i samme periode i år.
Samtidig er tilbakegangen mest dramatisk for NRK P3, som nesten er halvert, fra 11,6 til 6,3 % i uke 39, 2017. Les mer om disse tallene i linken under
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt