NRK har nå mistet mer enn 20 % av sine lyttere som følge av FM-slukkingen. Det kommer fram i de siste lyttertallene fra Kantar TNS.
På PPM-målingen hadde NRK totalt i uke 43 i år 39,6 % oppslutning mot 49,9 i uke 43 i fjor.
Det utgjør en reduksjon på over 20 % på ett år. Det var like stor nedgang i uke 42 sammenlignet med samme uke året før, viser PPM-tallene. I uke 39 var den tilsvarende
nedgangen på 18 %. Det var første uka etter at NRK slo av sine FM-sendere i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold.
Det er ikke like dramatiske tall for den totale radiolyttingen. Den har gått ned 10 % fra i fjor til i år og årsaken er trolig at P4 og Radio Norge fortsatt sender
på FM på det sentrale Østlandet. Faktisk viser tallene en oppgang de siste ukene alene for P4-gruppen, mens Bauer Media holder seg stabil.
Dette betyr også at P4 og Bauer denne høsten spiser markedsandeler fra NRK. I uke 43 hadde P4 en markedsandel på 24,8 mot 22,8 % i uke 36, altså før NRK slo på Østlandet. NRK har gått ned fra
67.0 til 62,7 % i den samme perioden. Bauer Media har gått opp fra 10,8 til 12.5 i markedsandel.
Lokalradio blir ikke målt i disse tallene, men ifølge andre offisielle tall er det mange av lokalradioene som opplever en formidabel økning av sine lyttertall. Det gjelder i stor grad lokalradio
som fortsatt sender på FM.
OPPDATERING: Tallene for NRK P3 viste seg å ikke være korrekte, som vi også kommenterte i den opprinnelige saken var de merkelig lave. Den riktige oppslutningen skal være 5,9 % for NRK P3 i uke 43.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt