De offisielle lyttertallene for norsk radio er deprimerende lesning om dagen. I uke 44, 2017 var den totale radiolyttingen på 61,2 %, ifølge PPM-tallene som lages av Kantar Media.
Det er en nedgang på 11,5 % sammenlignet med uke 44, 2016. Da var den samlede daglige lyttingen på 69,1 %.
Det er særlig NRK som er hardt rammet. NRK samlet ( alle kanaler ) har mistet nesten 25 % av oppslutningen i løpet av det siste året, fra 50,5 % i uke 44, 2016
til 38,2 i uke 44, 2017. Det utgjør en nedgang på 24,4 %.
For enkeltkanalene til NRK er det like bedrøvelig. NRK P1 har gått ned 24 % på ett år, fra 34,0 til 25,9. NRK P3 er halvert fra 11,9 til 5,9, mens NRK P2 har mistet en tredel av sine lyttere, fra 7,1 til 4,8.
Noen av lytterne har gått til NRK P1+, som øker fra 4,1 til 5,7. Det er en økning på 39 % i løpet av det siste året. Også NRK P13 har hatt en solid økning fra 1,6 til 2,4 % oppslutning.
P4 og Radio Norge har også mistet lyttere i den samme perioden. P4 hadde i uke 44, 2016 en daglig oppslutning på 20,9. I den samme uka i år var oppslutningen bare på 16,4 %. Det er ned over 20 %.
Radio Norge har gått ned fra 12,6 til 8,5, det er ned nesten 33 % i løpet av ett år.
Noen av de digitale kanalene til P4-gruppen og Bauer Media har klart å kapre nye lyttere, blant annet P5 som går fra 3,5 til 4,5 % og Radio Rock som går fra 1,5 til 2,4
Se også: NRK har mistet mer enn 20 % av lytterne
|
|