Forrige uke var de offisielle lyttertallene for norsk radio deprimerende lesning.
I løpet av et år hadde radiolyttingen gått ned 11,5 % og NRK totalt hadde mistet 24,4 % av sine lyttere. Det var tall for uke 44.
PPM-tallene for uke 45 er en tanke mer hyggelige å lese. Den totale radiolyttingen var på 62,3 % mot 68,3 i uke 45, 2016. Det utgjør en nedgang på rundt 9 %.
Samtidig er tallene også noe bedre for NRK. I uke 45 hadde NRK totalt en oppslutning på 39,8 mot 49,3 i den samme uka året før. Det utgjør en tilbakegang på litt under 20 %.
Da er spørsmålet om bunnen er nådd når det gjelder fall i radiolyttingen? Det er for tidlig å si, ettersom tall for bare en uke kan bli påvirket av faktorer som kan gi overraskende store utslag, f.eks en stor sportsbegivenhet.
Det er dog noen trender man kan tolke utfra lyttertallene høsten 2017. Det ene er at NRK P1 mister lyttere. De siste 4 ukene har vært en konstant nedtur for NRKs gamle hovedkanal, som nå treffer 25,7 % av befolkningen. Det betyr faktisk
at P4 gruppen har gått forbi P1. Det er altså den samlede lytteroppslutningen for P4s kanaler som er større enn P1. For noen år siden var P4 halvparten så stor som P1, men da var P4 bare en kanal.
Noe av grunnen er at både P4-gruppen og Bauer Media har fått flere lyttere etter at NRK slo av sine FM-sendere på det sentrale østlandet i september.
Men den enkeltkanalen som akkurat nå gjør det best er P7 Klem, som har økt med rundt 50 % etter at kanalen begynte å sende non stop julemusikk, fra 2,1 % oppslutning i uke 44 til 3,0 % i uke 45. Markedsandelen er nesten tredoblet i den samme perioden, fra 0,9 til 2,4 %.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt