Både Bauer Media og P4-gruppen lanserte sine julekanaler tidlig i november og har siden spilt non stop julemusikk. Det ser ut til at det var et smart trekk, i hvert fall for P4-gruppen.
Lyttertallene til julekanalen P7 klem har tatt helt av de siste ukene og i uke 48 var oppslutningen på hele 8,4 %, viser tall fra PPM-målingen som Kantar TNS lager.
Til sammenligning hadde hovedkanalen P4 en oppslutning på 15,6 og Radio Norge 7,1 %. P7 Klem er dermed også større enn P1+, som hadde en oppslutning på 6,3 %. NRK P1 er selvsagt størst på 24,8.
Målt i markedsandel er det landets fjerde største stasjon, etter P1, P4 og P1+. P7 Klem hadde i uke 48 en markedsandel på 6,6 %.
Hvor kommer så alle lytterne fra? Både her og der, virker det som. Både NRK P1, P4 og Radio Norge mister rundt 1 prosentpoeng hver, sammenlignet med uke 47. P7 Klem øker selv 4,0 prosentpoeng. Det betyr altså at kanalen nesten tredoblet sin markedsandel på en uke.
- Vi er selvsagt utrolig fornøyd med tallene. I tolv år har vi byttet til kun julemusikk før jul på P7 Klem. År etter år har vi spurt lytterne hvilke låter og hva det er som setter dem i julestemning. Det sier programredaktør i P4, Anders Opsahl.
- Gjennom tålmodig jobbing har vi blitt en del av nordmenns juletradisjoner, noe vi ikke tar lett på. Vi prøver stadig å justere stasjonen slik at vi kan bidra for lytterne våre under den hyggeligste tiden på året, sier Opsahl til radionytt.no.
Det er umulig for oss å si noe om oppslutningen til Bauer Medias Juleradioen. Den er nemlig ikke spesifisert i PPM-målingene. Det vi dog kan si er at P4-gruppen totalt øker, til 28,7 % markedsandel mens Bauer media går ned til 9,9 % markedsandel, sammenlignet med uka før.
Lokalradioene er ikke med på denne målingen, som gjelder uka fra 27. november til 3 desember. Den totale radiolyttingen er relativt stabil på 62,0 % oppslutning.
NB: 14.12: Oppdatert med kommentar fra Anders Opsahl i P4
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt