Nei da, denne kommentaren skal ikke handle så mye om DAB, men jeg må bare ta med fjoråret
kanskje beste sarkastiske bemerkning om radio, hørt på Nytt på Nytt på NRK: "Hva skal vi med internett, nå som vi har fått DAB"
Det er kanskje litt typisk for hvordan radiobransjen ble oppfattet i 2017. Alt fokus har vært på FM-slukking, som
NRK, P4 og Radio Norge kaller en suksess. Det er altså en suksess å miste 15 % av alle radiolyttere og 23 % alene for NRK.
Hovedkanalene til P4 og Radio Norge er blitt småkanaler, mens lytterne klager vettet av seg i kommentarfelt på nettaviser og sosiale medier.
Nuvel, det har vi jo forsåvidt vært innom før, jeg er mer opptatt av andre utfordringer. Det som fanget min interesse i
2017 var spesiellt to ting: smarte høytalere og selvkjørende biler.
Hva har selvkjørende biler med radio å gjøre? I grunnen ganske mye. Jeg ble stilt spørsmålet i høst: hva skjer med
radiolyttingen når folk slutter å kjøre selv? Faktisk et godt spørsmål!
Radioen har tradisjonellt stått sterkt i bil, fordi man kan høre på den mens man må holde fokus på trafikken. Når man
ikke lenger trenger å se ut av vinduet, vil man da høre på radio, eller setter man seg ned og ser på video og leser aviser i stedet?
Her bør radiobransjen kanskje være obs?
Smarte høytalere, som Alexa, er spådd til å bli den nye landeplagen om kort tid og har potensiale til kjapt å forandre måten folk
bruker lyd på. Utfordringen her er en dings som er lett tilgjengelig som kan gi deg lyd on demand.
Her er det selvsagt også store muligheter for radio, enda en ny plattform, men denne boksen har faktisk mulighet til
å lese opp nyhetene selv og gi folk akkurat det de ønsker å høre på.
Jeg har lagt merke til at flere utenlandske aktører allerede lager innhold for smarte høytalere men ser fort at det kan
bli en utfordring å tjene penger på å lage slikt innhold.
Nå har jeg opplevd mange ganger før at det dukker opp teknologi som virker revolusjonerende, som aldri tar av. Jeg kan jo
nevne Google Glass, hvor mange bruker de i dag? Likevel tror jeg dette med smarte høytalere har noe for seg og kan bli den neste store utfordringen for radiofolk.
Godt nytt år!
Denne kommentareren er skrevet av Kyrre Dahl, redaktør for radionytt.no
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt