Radiolyttingen totalt sett falt det siste året. Det viser tall som Medietilsynet publiserer i dag, utarbeidet av Kantar Media. Fra desember 2016 til desember 2017 falt lyttingen på nasjonal radio med ti minutter fra 84 til 74 lytterminutter.
NRK har mistet flest lytterminutter, mens P4-gruppen og Bauer Media er stabile gjennom slukkeåret. Når det gjelder den daglige lytterandelen var lytterfrafallet fra desember 2016 til desember 2017 på 8,9 prosentpoeng for nasjonale radiokanaler, viser disse tallene.
FM-slukkingen ble avsluttet i desember i fjor med slukking av kommersielle radiokanaler på Østlandet 8. desember og felles slukking av all riksdekkende FM-radio i Troms og Finnmark 13. desember. De fleste lokalradioene fortsetter på FM til 2022, unntatt noen lokalradioer i Oslo som har fått forbud mot å sende på FM.
– Lyttertallene tyder på at de to FM-slukkingene har påvirket radiolyttingen i desember. Det har vært en stabil utvikling i radiolyttingen høsten 2017, men i desember ser vi en tydelig nedgang, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet og påpeker at nedgangen i desember har vært forventet. – Det er naturlig at det blir et fall i lyttingen i en måned med to FM-slukkinger.
Andelen som daglig lyttet på nasjonale kanaler gikk ned fra 62,2 til 59,4 prosent fra november til desember i fjor. Lyttertiden ble i samme periode redusert med tre minutter fra 77 til 74 minutter.
De fleste lokalradioer er ikke omfattet av disse lyttermålingene, men egne tall for lokalradio kommer senere i januar.
Fra desember 2016 til desember 2017 har de «tradisjonelle» kanalene hatt en nedgang i daglig lytterandel fra 60,2 til 42,1 prosent, mens nisjekanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media har økt sin daglige lytterandel fra 26,4 til 36,0 prosent.
– Tallene viser at radiolyttingen er i endring. Alt tyder på at innføring av digitalradio og dermed økte valgmuligheter for lytterne, påvirker utviklingen, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Også lyttertiden er endret. Fra desember 2016 til samme måned i fjor økte lyttingen på nisjekanalene med elleve minutter, mens den på «tradisjonelle» kanaler falt med 21 minutter.
– Lyttingen sprer seg nå over flere kanaler, og det vi gjerne omtaler som de tradisjonelle kanalene mister lyttere til nisjekanalene. Alt tyder på at endringene er en direkte konsekvens av radiodigitaliseringen som jo har gitt radiolytterne flere kanaler å velge mellom, sier Velsand.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt