Mediebyråene kjøpte radioreklame for 372,8 millioner kroner i 2017, Det er 2,6 prosent mindre enn året, viser tall fra Mediebyråforeningen, ifølge Kampanje.
Nedgangen i reklameomsetning gjennom mediebyråene er en god del mindre enn fallet i radiolytting. I løpet av året da rikskanalene slukket sine FM-sendere falt den totale radiolyttingen med rundt 15 %.
- Med tanke på at 2017 var et historisk år for radiobransjen med slukking av FM og overgang til DAB, så er nok aktørene rimelig fornøyde med at nedgangen ble bare 2,6 prosent, sier forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyråforeningen GroupM.
De store nasjonale kanalene faller, men nisjekanalene bidrar til å holde markedsandelene oppe. Det store spørsmålet er hva som skjer med den totale radiolyttingen i år. Vi tror den kommer til å stabilisere seg og en kraftig prisoppgang vil kunne sikre omsetningsvekst, sier Thalberg til Kampanje.
Desember ble en overraskende bra måned for radioreklame. Byråene sprøytet inn 25,1 millioner kroner, som er en vekst på 14,9 prosent sammenlignet med samme måned året før. - Veksten i desember var nok helt ekstraordinær, vi kommer ikke til å se en like stor vekst i månedene framover, sier Harald Eide-Fredriksen til Kampanje.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt