Tall som Medietilsynet offentliggjør i dag, viser at lokalradioene har hatt en markant økning i antall lyttere det siste året. Samtidig faller den totale radiolyttingen, og NRK går mest tilbake.
Ifølge tallene som er utarbeidet av Kantar Media, har de fleste lokalradioene som er med i lyttermålingen hatt en stabil utvikling eller vekst det siste året. Samlet sett har veksten i daglige lokalradiolyttere vært på 20 prosent fra fjerde kvartal i 2016 til fjerde kvartal i 2017.
– Dette tyder på at det digitale radioskiftet har vært en medvirkende årsak til veksten i lokalradiolyttingen, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Fire av seks regioner har økt lokalradiolyttingen når lyttertall fra fjerde kvartal 2017 måles mot samme periode året før. I Nordland gikk lokalradiolyttingen opp fra 7,3 til 8,6 prosent. Trøndelag og Møre og Romsdal har en økning fra 12,6 til 14,4 prosent, mens i Telemark, Buskerud, Hedmark og Oppland har det vært en økning fra 9,9 til 15,3 prosent. Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland og Agder-fylkene har hatt en økning fra 13,9 til 14,4 prosent.
I Østfold, Vestfold, Oslo og Akershus har lyttingen gått ned fra 14,9 til 8,9 prosent. Nedgangen må sees i sammenheng med at sentrale kanaler som P5, P7 Klem og NRJ ikke var med i målingen for fjerde kvartal og kun målt i to av tre måneder i tredje kvartal i 2017.
Også i Troms og Finnmark har det vært en nedgang fra 8,1 til 7,4 prosent i lokalradiolyttingen. I denne regionen ble de riksdekkende FM-signalene slukket så sent som 13. desember i fjor. Effekten FM-slukkingen kan ha hatt for lokalradiolyttingen i nord, vil dermed først bli synlig når lyttertall for første kvartal i 2018 er klare.
Til tross for veksten for lokalradioene har det vært en nedgang i den totale radiolyttingen fra fjerde kvartal i 2016 til fjerde kvartal i 2017 i fem regioner. Troms og Finnmark er den eneste regionen som har flere radiolyttere i fjerde kvartal i 2017 enn på samme tid året før. I denne regionen økte den totale radiolyttingen fra 65,2 til 67,4 prosent i perioden.
NRK taper lyttere i alle regioner, mens P4-gruppen og Bauer Media stort sett har mer stabil oppslutning. De «tradisjonelle» nasjonale kanalene som Radio Norge, P4 og NRK-kanalene P1, P2 og P3 taper lyttere til nisjekanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media i alle de seks regionene. Blant nisjekanalene finner vi for eksempel P7 Klem, NRK P1+ og Radio Rock.
– At det digitale radioskiftet ville medføre et fall i radiolyttingen i 2017 kom ikke uventet. Det er også naturlig at NRK opplever det største fallet siden de slukket sine FM-sendinger først i de fleste regionene, sier Velsand.
Medietilsynet forventer at den totale radiolyttingen vil øke noe og stabilisere seg i løpet av 2018.
– Vi kommer til å følge utviklingen tett fremover for å se hvordan både lytterne og radiomarkedet tilpasser seg den nye radiovirkeligheten. Målet må være at det skal være rom for utvikling av både nasjonale og lokale radiokanaler. Det er viktig i et mangfolds- og ytringsfrihetsperspektiv, sier Velsand.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt