Året begynte begredelig for radiokanaler som er med på PPM-målingene. Den totale radiolyttingen i uke 1, 2018 var bare på 55,1 %, mot 67,4 % i uke 1, 2017. Det utgjorde en nedgang på mer 18 %.
I uke 2 ser det litt lysere ut, men tallene følger samme trend. Den totale radiolyttingen var på 57,8 % i 2018, mens den lå på 68,2 % i uke 2, 2017. Det utgjør en nedgang på drøyt 15 % på ett år.
Uke 1 startet med 1. nyttårsdag, som kan ha hatt negativt bidrag på radiolyttingen. Uke 2 derimot er en helt vanlig arbeidsuke og det var også det i fjor. Dermed kan vi trygt slå fast at det er herfra det bør gå oppover, dersom de høye herrer i NRK, P4 og Radio Norge skal få rett i sine spådommer.
NRK viser en tendens til bedring med en total oppslutning på 40,0 %. Det er den beste uka for NRK på svært lenge. De siste 10 ukene har statskanalen konstant ligget under 40 %.
Både Bauer Media og P4-gruppen har tatt et nesestup etter at de slo av sine FM-sendere på det sentrale østlandet. Denne gangen er det P4-gruppen som har tapt mest, hvis vi sammeligner uke 49 og uke 2. Før den siste FM-slukkingen hadde P4-gruppen 28,0 %, nå er det snakk om 20,5 % oppslutning. Bauer Media har gått ned fra 12,8 til 11,9.
Enkeltkanaler viser stort sett samme tendens som før, men både NRK P1 og NRK P2 er nå litt større enn de var før P4 og Radio Norge slo av sine FM-sendere på det sentrale Østlandet. Dette kan være lyttere som var trege med å kjøpe DAB-radio.
Det er kun rikskanalene som er med på PPM-målingene som utføres av Kantar TNS. Lokalradioene har egen måling. Det er verdt å merke seg at når 2017 startet sendte alle rikskanalene på FM, nå gjør ingen av dem det.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt