Den norske FM-slukkingen vakte interesse hos en relativt liten, men svært lydhør forsamling under European Radio Show i Paris i ettermiddag.
NRK, P4, Digitalradio Norge sammen med Medietilsynet fortalte franske radiofolk om prosessen og erfaringene med det som på engelsk kalles Digital Switchover (DSO).
Fra Norge møtte fungerende radiosjef i NRK, Jon Branæs, radiosjef i P4, Kenneth Andresen, Ole Jørgen Torvmark fra Digitalradio Norge og Line Langnes, seniorrådgiver i Medietilsynet.
I løpet av den relativt lange sesjonen kom det fram både at FM-slukkingen har gått som planlagt og at det har vært skjær i sjøen. Torvmark lanserte tall som viser at det er størst misnøye med DAB blant de som lytter sjelden på radio, mens de som hører mye på radio generellt har tatt imot overgangen mer positivt.
Franske radiofolk og folk fra andre land fikk også vite både at lyttingen på de nasjonale kanalene har gått ned, mens lokalradio som er igjen på FM har økt oppslutning. Panelet fikk spørsmål om når lokalradio også skal slutte å sende på FM, men Langnes bekreftet da at det ikke er bestemt.
Panelet var generellt optimister når det gjelder lyttetallene fremover. Branæs fra NRK er helt overbevist om at lyttertallene kommer til å gå oppover igjen i 2018 og kanskje også i 2019. Begrunnelsen hans gikk på at lyttertallene vil stige i takt med at folk skaffer seg flere DAB-radioer. Dette må sees med bakgrunn i at mange har kjøpt en eller to, men få har skiftet ut alle FM-radioene de hadde i huset.
Andresen fra P4 fortalte også at de for første gang på lenge har oppdaget en økning i lyttingen via internett eller IP. Det skjedde etter den store FM-slukkingen på det sentrale Østlandet i desember. Han antydet at lyttingen via IP nå ligger på 5 til 6 % av de totale lytteminuttene.
Han fortalte også at P4-gruppen har kommet godt ut av FM-slukkingen, med ganske stabile tall både når det gjelder lytting i 2017 og når det gjelder annonseinntekter. Bauer Media var ikke til stede.
Alle fire i panelet var enige om at informasjon er særdeles viktig for andre land som vurderer Digital Switchover. Det kan ikke bli for mye informasjon, var nærmest et mantra.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt