Lyttertallene for uke 3, 2018 viser at radiolyttingen har stabilisert seg. Den totale lyttingen lå på 57,5 % i uke 3 mot
57, 8 i uke 2. Til sammenligning var lyttingen i uke 3, 2017 på 68,4 %. Nedgangen på årsbasis er altså nå ganske stabil på rundt 15 %.
NRK øker litt fra uke 2 til uke 3, 2018, fra 40,0 til 40,3 %, mens P4-gruppen totalt går akkurat like mye ned, fra 20,5 til 20,3 %.
Bauer Media totalt er nøyaktig like stor i uke 3 og 2, med 11,8 %.
Dette gir NRK en markedsandel på 69,7 %, P4-gruppen 20,5 % og Bauer Media 9,5 %. Legg merke til at dette kun gjelder rikskanalene, lokalradio er ikke med på målingen i det hele tatt.
NRK P1 hadde en god uke i uke 3, og øker sin markedsandel fra 40,2 % i uke 2 til 41,5 % i uke 3, 2018.
P4 er nest største kanal med en markedsandel på 12,6 %, også det en oppgang fra uka før, da tallet var 11,9 %.
NRK P1+ er landets tredje største kanal med en markedsandel på 10,4 %, opp 0,1 prosentpoeng fra uka før og den beste markedsandelen som er målt for P1+
NRK P2 innehar fjerdeplassen, med 5,8 % markedsandel, etter en oppgang på 0,1 prosentpoeng, mens NRK P3 tar femteplassen på 4,4, en oppgang på 0,2 prosentpoeng.
Først på sjetteplass finner vi Radio Norge, som hadde en markedsandel i uke 3 på 3,9 %, etter en oppgang på 0,3 prosentpoeng. Etter det er det et hopp ned til neste, som er P5 på 2,2 % markedsandel.
Som den observante leser sikker har lagt merke til øker markedsandelen for så og si alle de store kanalene. Det betyr at det er de små som mister andeler. Vi kan nevne Radio Rock som går fra 2,3 til 1,5 % markedsandel, NRK P13 går fra 1,8 til 1,4 % og NRK Nyheter fra 1,8 til 1,5 %.
Aller verst er det for NRK Mpetre som går fra 3,0 til 1,8 % markedsandel. På den annen side øker Kiss fra 0,5 til en andel på 1,1 % i uke 3, 2018. Den nye kanalen til Bauer, Radio 1 er ikke med på oversikten
Tallene er hentet fra PPM-målingen som utføres av Kantar TNS.
Se også: Radiolyttingen ned 15 % på ett år
Si din mening på vår: Facebook-side
|
|