Verdens radiodag er en FN-dag for markering av radiokringkastingens betydning. Dagen markeres 13. februar. Gjennom verdens radiodag oppmuntres det til internasjonalt samarbeid mellom kringkastere, fremme av informasjonsfrihet og ytringsfrihet i radio.
Dagen ble etablert etter at FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon (UNESCO) i 2011 sluttet seg til et spansk initiativ for å få 13. februar, datoen i 1946 da United Nations Radio ble vedtatt etablert, som en markeringsdag for radio. FNs generalforsamling støttet dette i desember 2012, opplyser Wikipedia.
Radioen er det mediet som kjappest når det største publikummet globalt. 94 prosent av alle voksne hører på radio hver uke.
I en krisesituasjon eller ved naturkatastrofer er radioen det mediet som når ut med informasjon. Derfor kan radio også redde liv, skriver Unesco om dagen.
I år er fokuset satt på: RADIO OG SPORT og Unesco skriver:
"Women represent just 7% of sportspeople seen, heard or read about in the media.
Only 4% of sports stories focus primarily on women.
Yet even when women's sports are covered, the differences in quality can be striking.
Announcing a new campaign from UNESCO that calls for fairer coverage of women athletes."
- On World Radio Day, let us mobilize to make radio an increasingly independent and pluralistic media. Let us join forces to celebrate the potential of sports radio in furthering development and peace, sier Audrey Azoulay, Director-General of UNESCO.
Her er noen nøkkeltall
Det finnes mer enn 800 millioner radioapparater i utviklingsland.
75 prosent av husholdninger i utviklingsland har tilgang til radio.
Det finnes 51 000 radiostasjoner verden over.
Det er 6,8 milliarder mobiltelefoner i verden, og disse kan også fungere som en radiomottaker.
Fortsatt er 3,9 milliarder mennesker uten internettilgang.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt