2017 var året da rikskanalene slo av sine FM-sendere og det merkes på salget av dab-radioer.
I 2016 ble det solgt 965.000 enheter på tvers av bil-, bord- og stereoanlegg, mens tallet i 2017 endte opp 35 prosent til 1,29 millioner apparat.
Det viser fersk statistikk fra Elektronikkbransjen, som ble lagt fram i dag. – Da er også tallene for nybiler med dab med i
beregningen. Det ble solgt 159.000 biler med dab i Norge i 2016, ifølge tall fra Digitalradio Norge, sier administrerende direktør i
Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.
Også salget av dab-adaptere har økt kraftig. I 2016 sa fem prosent av norske husholdninger at de har kjøpt en dab-adapter, i 2017 hadde 35 kjøpt. Det tilsvarer et salg på 700.000 adaptere til bilen.
Hodetelefoner er blitt mote
Det ble solgt rundt 800.000 sett hodetelefoner i Norge i 2016, i 2017 øker salget med 6,3 prosent til 850.000 enheter.
Da er salget av ørepropper ikke inkludert. Samtidig kjøper vi stadig dyrere modeller, og gjennomsnittsprisen på headset har steget
med 7,6 prosent.
– Hodetelefoner er blitt mote, og mange har fler enn ett par. Nordmenn reiser også mye, og støydempende modeller har blitt populære. Men det er særlig musikktjenester på mobilen som har drevet salget, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.
Også strømmehøyttalere er drevet av folks mobilbruk, og i 2017 vokser denne produktgruppen fra 260.000 til 380.000 enheter.
Også økning i salg av musikkanlegg
Det ble i 2016 solgt 210.000 musikk-, hjemmekino- og multiromsanlegg, mens tallet i 2018 stiger til 305.000 anlegg.
– Det er særlig en økning i salget av lydplanker, som i 2017 endte på 90.000, og multiromsanlegg, som det ble solgt 100.000 av, som bidrar til veksten, sier Røsholm.
I Elektronikkbransjens undersøkelse sier 57 prosent av norske husholdninger at de har et musikkanlegg i huset. Denne andelen har sunket jevnt de siste årene, og det er høyest andel blant de spurte over 50 år.
Mens CD-spilleren er i ferd med å forsvinne fra statistikken med bare tusen solgte enheter i 2016, har den gode gamle platespilleren gjort et comeback de siste årene. Salget holder seg stabilt på 12.000 enheter i 2017.
– Stadig flere unge oppdager vinyl og kjøper seg platespillere, og enkelte band og artister gir nå ut musikken sin i to formater; på strømmetjenester som Spotify og på vinyl. Det bidrar til å øke interessen for platespilleren, sier Røsholm.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt