Medietilsynet har fordelt 19,5 millioner kroner i støtte til lokale lyd- og bildemedier til 90 mottakere. Om lag halvparten av tilskuddsmidlene gis som investeringsstøtte til digitalisering av lokalradio.
Medietilsynet mottok 370 søknader om tilskudd til lokale lyd- og bildemedier for 2018. Det ble søkt om over 60 millioner kroner fra totalt 121 søkere.
Blant de som har fått støtte finner vi mange som har fått 600 000 og 650 000 til utbygging av DAB. Dette gjelder blant annet Radio DSF Karasjok og Kautokeino, Radiolink i Telemark, Haugaland Kraftfiber og Hutchinson.
Når det gjelder programproduksjoner så har firmaet Maxlokal.no fått 250 000 kroner for å produserer "Lyden av Ålesund" og Kristen Riksradio har fått 150 000 for "Tett På". Radio Kongsvinger har fått 160 000 kroner for "Finnskogen - Der mysteriene fortsatt lever", for å nevne noen av mottakerne.
– Det er positivt å se at det er stor interesse for denne typen tilskudd. Årets prioriteringer skal stimulere til livskraftig lokale mediemiljøer og utbygging av digitale lokalradionett i hele landet, sier Mari Velsand direktør i Medietilsynet.
Prioriteringer i tildelingen i år var søknader om investeringstilskudd til digitalisering av lokalradio og søknader om tilskudd til lokale programproduksjoner og utviklingsprosjekter som stimulerer til bruk av norsk musikk
Rekordmange søkte tilskudd for 2018, og den tildelte rammen for tilskuddsmidler er større enn noen gang tidligere.
I år er det flere selskaper enn tidligere som ikke kan motta støtte på grunn av reglene for tildeling av bagatellmessig støtte. Disse reglene innebærer at en mottaker over en periode på tre år ikke kan motta tilskudd på mer enn 200 000 Euro. Dette gjelder særlig utbyggere av lokale digitale nett.
Medietilsynet har fordelt tilskuddet etter innstilling fra fagutvalget for lokale lyd- og bildemedier.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt