Anorak lagde den aller beste reklamespotten på norsk radio i 2017, og derfor mottok byrået i går kveld "Årets Gullmikk" under arrangementet «Gullblyanten» på Oslo Plaza. I tillegg vant Morgenstern og Naug & Venner den helt nye kategorien «Årets Radiobyrå».
Gullmikken-kåringen har som formål å premiere og inspirere de reklameskaperne som utvikler årets beste radioarbeider, og vinneren plukkes ut blant de tolv månedsvinnerne av Sølvmikken.
Anorak fikk prisen for sin kampanje for IF forsikring, og juryen nølte ikke med å trekke fram superlativene i sin begrunnelse.
- Åh, fy flate som vi i juryen likte disse spottene for IF! Alle i juryen var så inni granskauen enige om at lyd-designet, humoren og den helsikes sjarmerende måten disse effektive spottene leverer på, fortjener årets gull! Gratulerer til Anorak, Sagveien Resort og IF, uttaler juryen.
Sølv- og bronse i kåringen av "Årets Gullmikk" gikk til henholdsvis Naug & Venner for deres Ali-kampanje, og til Morgenstern for deres spotter for Finn.no
Det ble delt førsteplass mellom Morgenstern og Naug & Venner da den helt nye prisen «Årets Radiobyrå» ble delt ut under Gullblyanten fredag kveld.
>Dette er en pris som går til det byrået som gjennom hele året har fått flest poeng i Sølvmikken. Morgenstern og Naug & Venner fikk like mange første-, andre- og tredjeplasser i Sølvmikken i 2017, så dermed ble de begge kåret til Årets Radiobyrå.
I tillegg til heder og ære vinner byråene billetter til vårens «Kreatører på tur» til New York.
De månedlige Sølvmikken-kåringene er et samarbeid mellom de to store kommersielle aktørene i norsk radio, Bauer Media og P4-gruppen, og Kreativt Forum.
At man nå i tillegg får muligheten til å trekke fram byrået som leverer gode spotter nesten hver eneste måned er spesielt hyggelig, sier markeds- og analysedirektør i Bauer media, Bjarte Øgrey.
- Tanken bak «Årets Radiobyrå» er at vi skal hedre de som over tid jobber målrettet, kreativt og effektivt med å utnytte radioens iboende egenskap til å påvirke lytterne i relevante situasjoner, sier han.
Også vinnerne av «Årets Radiobyrå» trekker fram radioreklamens mange fortrinn.
- Det beste med radio er at det ofte er veldig kort vei fra idé til ferdig produksjon, sier tekstforfatter i Morgenstern, Sebastian Prestø. - Du kan presentere et manus for kunde den ene dagen og være i studio den neste, og blir det ikke tydelig nok eller morsomt nok, kan man fikse det der og da i studio. Befriende greier, sier han.
Kreativ leder i Naug & Venner, Silje Fjeld, er helt enig, og viser til at man verken behøver å reise langt eller ha veldig stort budsjett for å ta med folk akkurat dit man vil på radio.
- Kunsten er å fortelle historiene på en slik måte at lytteren blir med på turen, og det er det som gjør radio så gøy å jobbe med, sier hun. - Fremover blir det ekstra spennende med nye muligheter nå som vi er over på DAB, for med flere nisjekanaler kan vi jo skreddersy konseptene ytterligere. Det tenker jeg kan by på mange morsomme uttak i tiden fremover, avslutter Fjeld.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt