Radiodays Europe 2018 er såvidt i gang i Austria Center i Wien. Selve hoveddelen av verdens største radiokonferanse starter i morgen, men i dag var det flere workshops for spesiellt interesserte. Et av dem omhandlet den norske FM-slukkingen.
I tre timer fikk den norske radiobransjen representert ved NRK, P4, Bauer Media og Digitalradio Norge sammen med Medietilsynet og Kulturdepartementet komme med sine erfaringer om det å slukke FM. Norge er det første og så langt eneste landet som har gått til det skritt å slå av FM og tvinge alle lytterne av nasjonale kanaler over på DAB/DAB+
For oss som kjenner historien godt var det ikke så mye nytt, men etter presentasjonen var det åpent for spørsmål fra salen, som bestod av dusinvis av internasjonale radiofolk. Disse spørsmålene viste at enkelte var litt skeptiske til FM-slukking, selv om andre roste den norske radiobransjen for at de turde å gjøre dette.
Fra norsk side ble glansbildet av FM-slukkingen presentert og Ole Jørgen Torvmark fra Digitalradio Norge slo an tonen med å fortelle salen at man nesten ikke har mistet lyttere i overgangen. Han viste til tall der 98 % av lytterne fortsatt hører på radio. Dette gjelder ukentlig lytting, den daglige lyttingen er som kjent redusert noe mer, noe Torvmark mener skyldes at mange ikke har byttet ut alle sine FM-radioer med DAB. Faktisk
er det nå bare halvparten så mange apparater som brukes til å høre på radio.
Øyvind Christensen fra Kulturdepartementet presenterte FM-slukkingen fra politisk side og kunne fortelle at jo da, det ble en del bråk når FM-sendere ble slått av i løpet av 2017. Han gikk ikke veldig konkret inn på det, men vi fikk inntrykk av at det ble mer ståhei rundt digitaliseringen enn Kulturdepartementet hadde forventet. Han gikk også inn på den historiske forklaringen og fortalte at politisk sett godtok Stortinget FM-slukking fordi
de mente det ville styrke ytringsfriheten og konkurransen innen radiobransjen.
Øyvind Christensen fra Kulturdepartementet på Radiodays Europe 2018
Det er fortsatt 187 lokalradioer som sender på FM i Norge med konsesjon til 2022. Det er ikke bestemt hva som skal skje etter det, ble internasjonale radiofolk fortalt av Line Langnes, Medietilsynet. Hun påpekte at disse har generellt fått langt enklere konsesjonsvilkår enn tidligere. I tillegg er hele konsesjonsregimet for radio gjort enklere, ved at innholdskrav er fjernet, både på FM og DAB.
Det var ikke til å komme vekk fra at de nasjonale radiokanalene i Norge har tapt lyttere, men Lasse Kokvik fra Bauer Media fortalte forsamlingen at radio faktisk tapte mindre enn TV i 2017 til tross for FM-slukkingen. Bauer presenterte også sin nyeste kanal P 24-7 Mix på Radiodays Europe. Den eneste nasjonale kanalen med non-stop musikk. Og litt trafikk og vær.
12 % hører fortsatt kun radio på FM i Norge. 15 % bruker både FM og DAB til å høre på radio. Det kunne Knut-Arne Futsæter fra Kantar TNS forteller internasjone radiofolk på Radiodays Europe. 20 % hører på kun FM i bil
Forøvrig er det 36% som hører på streamingtjenester og 6 % hører på podkaster i Norge.
En lydhør forsamling hadde mange spørsmål til den norske delegasjonen. Et av dem gikk på lokalradio og hvor mye det betød at disse fortsatt var igjen på FM. Christensen fortalte at markedsandelen for lokalradio var på rundt 5 %, og at denne hadde økt noe i forbindelse med FM-slukkingen.
Det ble også stilt spørsmål ved nedgangen i lyttertall og når det gjaldt inntekter fra annonser. Bauer Media svarte at de nå selger alle kanaler som en pakke, slik at annonsørene kjøper reklame på alle kanaler. Det er derfor det totale antallet lyttere for Bauer som har betydning, og ikke hver enkelt kanal.
Det kom også spørsmål om det redaksjonelle innholdet. En i salen hadde fått med seg at alle de nye kanalene, i hvert fall de kommersielle, var musikk-stasjoner og lurte på om det virkelig ikke var noe mer talkradio når man har økt fra 5 til 30 nasjonale kanaler. Branæs fra NRK rykket inn og fortalte at NRK P2 har nå fjernet mye av musikken og består nå nesten bare av vokalt innhold. De kommersielle fortalte at de sprer innholdet i flere kanaler.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt