Radiodays Europe: Ny gullalder for lyd
Mange hadde tro på lyd, mens satsing på DAB fikk stor sett tommelen ned under dagens store radiokonferanse i Wien.
På den andre dagen av Radiodays Europe var stemningen litt annen enn dagen før. Da fortalte Norge om sine erfaringer med FM-slukking og innføring av DAB. I dag var det mer snakk om at smarte høytalere vil ta over for radio, mens DAB var det få som var villig til å satse på.
Radiosjef i BBC, Bob Shennan, fikk utdype den store overskriften fra i går om at BBC vil droppe DAB. Shennan fortalte i sin tale under åpningen at han mener DAB vil være et viktig tilbud til radiolytterne, men at det er for tidlig å sette noe slukkedato for FM i Storbritannia, selv om den digitale lyttingen
nå nærmer seg 50 %, og myndighetene der har antydet at de ville se nærmere på FM-slukkking når det målet var nådd.
Senere på dagen kunne man høre Steve Parkinson fra Bauer Media si at han var relativt enig med BBC og at han foretrakk å utsette en eventuell FM-slukking i Storbritannia. Vi fikk også høre sjefen for Sveriges Radio, Cilla Benkö fortelle forsamlingen at det neppe blir noe mer satsing på DAB i Sverige og fra Polen
fikk vi høre at de kommersielle aktørene er sterkt imot DAB, fordi det er for dyrt.
Dagens mest kontroversielle utsagn kom fra Ben Hammersley, som er futurist for Wired. Han mente at 5G kommer til å drepe DAB og ferdig med det. Hans argumenter var at få lyttere bryr seg om hva de hører på FM eller DAB eller internett, de vil bruke det som passer for dem. I den kampen har IP allerede vunnet, mente
Hammersley. Han mente også at tradisjonell radio er død, men at audio, altså lyd, er på vei inn i en ny gullalder. Det har aldri blitt produsert så bra innhold lydmessig, både i kvalitet og i bredde, mente Hammersley.
Ben Hammersley på Radiodays Europe
En annen sesjon som vakte stor interesse handlet om smarte høytalere, som noen mente burde omdøpes til smarte radioer. Tom Webster fra Edison research fortalte om utviklingen av smarte høytalere som Alexa og Google Home i USA og der øker bruken av slike apparater
nå fortere enn smarttelefonen gjorde når den kom for fullt.
Webster fortalte at mange som har anskaffet seg en smart høytaler bruker dette til svært mange forskjellige aktiviteter. Det viktigste er å høre på musikk, men det brukes også til radio, både tradisjonell og on demand. En utfordring er at apparatene trekker folk vekk fra tradisjonell radio, men samtidig
viste han tall som antydet at de som bruker slike apparater faktisk hører mer lyd, både musikk og redaksjonellt innhold.
Han mente også at noe av det viktigste man bør tenke på når det gjelder smarte høytalere ikke er hva boksen kan gjøre, men hvordan folk bruker den. Dette er mer eller mindre en stemmeaktivert datamaskin som du kan kommunisere med. Det å snakke til datamaskinen kommer til å bli det normale for barn som vokser opp i dag, mente Webster.
Og på pluss-siden har Edison notert seg at unge mennesker nå faktisk kjøper seg det som i bunn og grunn er et radioapparat. Unge radiolyttere kjøper ikke tradisjonelle FM eller DAB-radioer, men en smart høytaler er noe de gjerne vil ha, sa han.
Utfordringen blir for radiostasjonene å tilby innhold som kan brukes på smarte høytalere og teknologien har sine begrensninger, det fikk vi demonstert. Men, Webster stilte spørsmålet som kanskje alle i radio bør stille seg. Hvis lytteren har et valg mellom en tradisjonell radio eller en smart høytaler, hva tror du de velger?
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt