Uke 12, altså uka før påske, ble årets beste uke for radiolytting. Den totale daglige lyttingen ble målt til
58,8 % på PPM-målingene til Kantar TNS. De to ukene før lå lyttingen på 57,7.
Spørsmålet nå er om dette er et blaff og en tilfeldighet, eller om vi nå endelig ser oppgangen i lyttertallene som NRK og de andre rikskanalene har snakket om
etter FM-slukkingen?
Når det gjelder årsaken til oppgangen i uke 12, er det ingen enkeltkanaler eller grupperinger som umiddelbart skiller seg ut, det er mer en bred oppgang for forskjellige kanaler.
Både NRK P1, P4 Hovedkanalen og Radio Norge registrerer en av sine beste uker i 2018, og går alle opp fra uka før. P1 gjør faktisk et godt hopp, men det er mer fordi uka før var unormalt dårlig.
En kanal som skiller seg ut positivt er NRK Nyheter, som fikke en oppslutning på hele 3,3 %. Det er ikke registrert oppslutning over 2,4 % tidligere i 2018 for denne kanalen.
NRK P1+ hadde sin beste uke i år med 7,4 % og NRK mP3 tangerte sin årsbeste.
For P4-gruppen ble det såvidt årsbeste for P5 Hits, mens P6 Rock faktisk er kanalen som taper mest, sammenlignet med uka før, unntatt NRK Sport som jo gjerne går opp og ned etter hva som skjer i sportsverdenen.
Det er noen interessante tall fra Bauer Media, for både Radio 1 og P 24-7 Mix har kommet med på PPM-målingene. Det er antagelig litt skuffende for Bauer at Radio 1 bare oppnådde en oppslutning på 0,6 % i uke 12, og enda
verre at trenden ser ut til å være nedover for kanalen. Da er de sikkert mye mer imponert over den nyeste satsingen P24-7 Mix, som oppnådde 1,2 % oppslutning.
Hvor disse lytterne kommer fra er ikke så godt å si, men det kan se ut som de har tatt noe fra søsterkanaler og også gitt Bauer litt flere lyttere totalt. På den annen side har markedsandelen til Bauer gått litt ned, se nedenfor
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt