Lyttingen til nasjonale radiokanaler ser ut til å ha stabilisert seg etter en gradvis nedgang det siste året, viser nye lyttertall som Medietilsynet legger fram. Det er også en svak økning i lyttertid så langt i år.
Andelen daglige lyttere på nasjonale kanaler har økt fra 56,9 prosent i januar 2018 til 57,4 prosent i mars. Den totale lyttertiden har i samme periode økt fra 71 til 74 minutter, opplyser Medietilsynet. Det er likevel åtte minutter mindre lytting i enn januar 2017
- Det har hele tiden vært forventet at radiolyttingen vil stabilisere seg fra 2018. Tallene for mars kan tyde på at den nedgangen i lyttingen på nasjonale kanaler som vi har sett etter det digitale radioskiftet, nå begynner å avta. Vi kan trolig forvente mer stabile lyttertall fremover, sier direktør i Medietilsynet Mari Velsand.
Forholdet mellom hovedkanalene og nisjekanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media er forholdsvis stabilt når tallene fra januar sammenlignes med mars-tallene. Hovedkanalene hadde i januar 43,6 % daglig lytting mot 43,7 % i mars, mens nisjekanalene har gått fra 30,1 % i januar til 30,3 % i mars.
NRK-kanalene har en økning i andel daglige lyttere fra 38,9 % i januar til 39,4 % i mars, mens det er marginale bevegelser for P4-gruppen (20,6 % i januar mot 20,5 % i mars) og Bauer Media (12,2 i januar mot 12,1 % i mars).
Lyttertiden for hovedkanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media har økt med ett minutt fra januar til mars, fra 47 til 48 lytterminutter. Nisjekanalene har i samme periode hatt en økning på to minutter, fra 24 til 26 lytterminutter.
Blant kanalgruppene har NRK den største veksten, fra 49 lytterminutter i januar til 51 i mars. P4-gruppen øker fra 15 til 16 minutter i samme periode, mens Bauer Media ligger stabilt på 8 minutter.
Lyttertallene Medietilsynet presenterer i dag er utarbeidet av Kantar Media. Kvartalsvise lyttertall for lokalradio vil bli offentliggjort ca. 20. april 2018.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt