Radiolyttingen gikk som ventet ned i uke 13, som var påskeuka. Den totale lyttingen gikk ned fra 58,8 til 55,7 %, viser PPM-tallene som Kantar TNS utarbeider.
Det var bred nedgang for alle grupperinger, både NRK, P4-gruppen og Bauer Media hadde færre lyttere i uke 13 enn de hadde i uke 12. Men, når man ser på enkeltkanaler blir tallene nesten morsomme.
NRK opplevde nemlig en stor påskelabyrint-faktor som medførte at både NRK P1 og P1+ klarte å få flere lyttere i påskeuka enn uka før. Det ble utrolig nok årets beste uke for begge disse to kanalene med henholdsvis 27,1 og 8,5 % lytting. NRK har tidligere meldt at det var rekordmange som hørte på Påskelabyrinten.
Men når to store kanaler går opp fører det til at veldig mange andre går ned. NRK P2 var nesten halvert i uke 13 sammenlignet med uke 12 (3,8 %) Lignende utvikling var det for NRK P3 (3,6 %) For begge disse kanalene var det årets desidert verste uke og trolig de dårligste lyttertallene kanalene noen gang har hatt.
Faktisk gikk alle NRK sine kanaler nedover, med unntak av selvfølgelig P1 pg P1+.
P4-gruppen og Bauer Media klarte seg sånn sett bedre, selv om begge de respektive hovedkanalene hadde en dårlig uke ( 11,0 og 4,0 ) Men for andre kanaler var det litt opp og ned, P6 Rock gikk opp (1,6 %), mens P5 Hits gikk ned ( 3,8 %). Det var samme tendens for Radio Rock og Radio Vinyl som begge gikk opp i uke 13 (2,1 %), mens Radio Topp 40 gikk ned (1,9%) Norsk Pop hadde en god uke ( 1,0% )
Det er vanskelig å slå fast noen trender etter en påskeuke, men det kan se ut som nordmenn digger rock og påskelabyrint i påskefjellet.
Det som dog er interessant er at det ikke ble noen stor endring i markedsandeler.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt