De kommersielle radiostasjonene i Stockholm taper lyttere. Det viser tall fra Kantar Sifo for 1. kvartal 2018.
Den totale radiolyttingen i Stockholm var på 57,8 % daglig i 1. kvartal i år. Det er ned fra 59,7 i forrige kvartal og ned fra 59,4 i 1. kvartal 2017.
De kommersielle taper mest og går ned fra samlet 24,4 for ett år siden til bare 21,3 % i årets første kvartal. Sveriges Radio går ned sammenlignet med forrige kvartal, men går faktisk opp sammenlignet med for ett år siden, fra 38,3 til 38,7 %.
Rix FM er kanalen som taper desidert mest blant de kommersielle i Stockholm og blir dermed slått av Mix Megapol, for første gang på lenge. Rix Fm har gått ned fra 7,6 for ett år siden til bare 5,7 % i 1. kvartal. Mix Megapol har også en tilbakegang, men den er liten sammenlignet med Rix og Mix klarte 5,8 % i årets første kvartal.
NRJ går også litt tilbake, men er fortsatt nummer tre blant de kommersielle på 4,2 %, tett fulgt av Lugna Favoriter på 4,0. Bandit Rock har 2,8 % og Rockklassiker 1,9 %, men begge har en tilbakegang. Vinyl hadde også 1,9 % på denne målingen, mens Power Hit Radio og Star FM er de eneste som går litt fram sammenlignet med ett år tilbake, til 1,3 og 1,1 % Svensk Pop klarte 1,4 %.
Det er Sveriges Radio P1 som er vinneren i Stockholm. De har gått fram 0,5 prosentpoeng på ett år og er nå hovedstadens største radiokanal på 17,0 %. Distriktssendingen SR P4 har gått tilbake 0,4 og er nest størst på 16,6 %. SR P3 er relativ stabil på 7,2, mens SR P2 går bakover og lander på 2,4 %.
Det er verdt å huske på at det blir store forandringer for kommersiell radio i Sverige i 2018. Nå er det kun lokalradio ( og nærradio ), mens det i løpet av året blir etablert tre riksdekkende kommersielle kanaler og en rekke regionale kanaler, som tilsammen gir like mange eller flere radiokanaler å høre på, avhengig av hvor man befinner seg i Sverige.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt