Vi har hørt mye om at lyttertallene har falt etter at rikskanalene slo av sine FM-sendere. Nå sliter de også med annonseomsetningen, viser tall fra mediebyråene.
Mediebyråenes investeringer i radioreklame viser at kanalen går tilbake fra 144,5 millioner kroner etter fire måneder i år til en omsetning på 133.2 millioner kroner, skriver Kampanje.
Radio gjør det dermed stadig dårligere enn i 2017. - Per april går de tilbake 7,8 prosent, sier daglig leder i Mediebyråforeningen, Merete Mandt Larsen, som samler sammen tallene.
En ting er at radiolyttingen totalt sett har gått ned sammenlignet med før FM-slukkingen. Det kan også virke som om reklamekjøperne ikke lenger har lyst på radioreklame.
- Isolerer vi april, ser vi en tilbakegang på 17,0 prosent så her blir det spennende å se om dette endrer seg, med tanke på en etter hvert stabilisering av radiolytting, sier Mandt Larsen til Kampanje.com.
For 2017 rapporterte de kommersielle aktørene i Norge at det var et "greit" år for radioreklame, i betydningen av at omsetningen holdt seg relativt godt i et turbulent år, men det er altså nå radiokanalene merker konsekvensene av digitaliseringen.
- Det er et vanskelig marked for radio om dagen ikke minst på grunn av overgangen til DAB. Det er færre som lytter på DAB radio og dekningen går ned, sier forhandlingsdirektør, Jarle Thalberg, i mediebyrågruppen GroupM til nettstedet.
I de siste ukene har det kommet stadig flere meldinger om at nedgangen i radiolyttingen har stoppet opp og det kan se ut som lyttingen har økt noe igjen de siste ukene, men det kan ta tid før dette fanges opp hos annonsørene.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt