NRK begynner å nærme seg gamle høyder, viser PPM-tallene fra Kantar TNS. Det tok altså to uker etter streiken før lytterne fant tilbake til
statskanalen.
Den totale radiolyttingen i uke 23 er omtrent som uka før, 57,5 %. NRK totalt øker med 2 prosenpoeng til 38,0. Det betyr at de kommersielle kanalene
mistet noen lyttere. P4-gruppen tapte mest og gikk ned 1,3 prosentpoeng til 21,7, mens Bauer Media gikk ned 0,6 til 13,9 %.
Ut fra tallene de siste ukene har vi kunne se at noen av NRKs lyttere gikk til de kommersielle konkurrentene, mens andre slo av under NRK-streiken. De som slo av
var raskt tilbake på NRK, mens de som valgte en konkurrent brukte noe lenger tid på å komme tilbake.
Den interne konkurransen mellom P4 og Bauer ser ut til å ha gått i Bauers favør, ettersom de nå ligger litt høyere enn de gjorde
før NRK-streiken, mens P4-gruppen ligger litt lavere enn de gjorde før.
Alle disse tallene refererer seg til den nye normalen. Radiolyttingen er fortsatt en god del lavere enn den var før FM-slukkingen. I uke 23, 2016 var den samlede radiolyttingen på 69,0 %
og NRK hadde 49,4 %.
MARKEDSANDELER i % UKE 23 (uke 22 - 21 - 20 - 19 - 18)
NRK TOTALT: 64,7 - (62,5 - 55,4 - 53,9 - 65,1)
P4-GRUPPEN: 24,1 - (24,5 - 30,4 - 30,8 - 23,5)
BAUER MEDIA: 11,2 - (13,0 - 14,3 - 15,2 - 11,4)
Si din mening på vår: Facebook-side
|
|