I Sverige er det nå langt flere som hører på radio, etter at konsesjonene ble lagt om til tre nasjonale kommersielle kanaler på FM fra 1. august.
Tall fra Kantar Sifo viser at kommersiell radio har økt med mer enn 10 % fra uke 30 til uke 31. Det er uka der 1. august var en onsdag, slik at omleggingen får bare delvis effekt på lyttertallene.
I Uke 31 var den totale radiolyttingen i Sverige 68,6 %, i uke 30 var den på 65,0 %. Sveriges Radio går også noe fram, fra 51,2 til 53,7 %, men økningen er formidabel for kategorien Privat Lokalradio, som øker fra 30,0 til 33,9 % (totalt)
Mix Megapol er stasjonen som tjener mest på omleggingen så langt og går fram fra 11,9 til 14,7 % daglig oppslutning i Sverige. Rix FM går fra 10,0 til 11,3 %, mens NRJ går fra 7 til 7,9 %. i oppslutning.
Dette er det tre "nye" nasjonale nettverkene på FM i Sverige. Tidligere har det kun vært lokalradio i vårt naboland, men det har vært utstrakt bruk av samsendinger.
Det er også delt ut en rekke regionale konsesjoner og som før er det noen kanaler som går i nettverk. Rockklassiker øker dermed fra 1,9 til 2,8 % oppslutning mens Star FM er med på den nasjonale målingen for første gang med 3,9 %.
Husk altså at denne uka bare delvis forteller noe om resultatene av omleggingen i Sverige. I tillegg er det også i Sverige normalt lavere lyttertall om sommeren. Fortsetter trenden så har radiolyttingen hatt en solid økning som følge av de nye konsesjonene, men det er altså for tidlig å konkludere.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt