Radiolyttingen er på vei oppover igjen etter en begredelig sommer. I uke 31 var den totale radiolyttingen over 50 % igjen, etter tre uker under 50-tallet. Det viser
tall fra PPM-målingen som Kantar TNS utarbeider for radiobransjen.
Den totale radiolyttingen ble i uke 31 målt til 51,9 % i Norge, mot 49,1 i uke 30. De to ukene før det ble det målt 48,2 og 48,5 %, ifølge PPM-tallene. Lokalradio er ikke med på målingen og lytting på lokale kanaler kommer derfor på toppen av disse tallene.
Det er særlig P4-gruppen som kan glede seg over framgang fra uke 30. Nå har P4-gruppen samlet en oppslutning på 21,0 %, det er opp 2,7 prosentpoeng fra uka før. Oppgangen er bred på P4-gruppens enkeltkanaler, men den er størst for hovedkanalen P4.
NRK går fram 0,8 prosentpoeng fra uke 30 til 31 og kan notere seg for en total daglig oppslutning på 34,2 %. NRK P1 har den største fremgangen uke for uke. NRK P1+ har faktisk gått litt nedover de siste to ukene, og har dermed en motsatt trend av de fleste andre kanaler.
Bauer Media kan ikke være fornøyd med denne uka heller. Gruppen går riktignok fremover med 0,9 prosentpoeng til en oppslutning på 10,3 %, men markedsandelen faller til rekordlave 8,7 %. Det betyr at selv om Bauer går oppover går P4 mye mer oppover.
Et lyspunkt for Bauer er at Radio Norge
går kraftig opp igjen etter bunn-noteringen i forrige uke. I uke 31 hadde Radio Norge en oppslutning på 3,6 %, mot 2,4 % i uke 30. Det kan se ut som uka med laveste tall ikke er representativ for oppslutningen til Radio Norge.
MARKEDSANDELER i % UKE 31 ( uke 30 - 29 - uke 28 - 27 )
NRK TOTALT: 65, 0 - ( 67, 0 - 64,8 - 65,5 - 65,3 - 65,3 )
P4-GRUPPEN: 26,2 - ( 23,9 - 24, 0 - 24,0 - 25,6 - 24,5 )
BAUER MEDIA: 8,7 - ( 9,1 - 11, 1 - 10,5 - 9,1 - 10,2 )
Si din mening på vår: Facebook-side
|
|