Som kjent har NRK, P4-gruppen og Bauer Media gått sammen om å opprette selskapet Norsk Radio. Formålet er å sørge for at norsk innhold får bred distribusjon også på digitale lytteplattformer som strømming og smarthøyttalere. De tre kringkasterne inviterer samtidig resten av den norske radiobransjen til samarbeid. Ole Jørgen Torvmark går inn som daglig leder i selskapet, etter at Digitalradio Norge ble lagt ned.
- Det er ingen hemmelighet at smarthøyttalere er det neste store teknologiske hjelpemiddelet som vil finne sin vei inn
i norske hjem. Internasjonalt er denne trenden allerede godt i gang, blant annet drevet frem av Amazon, Google og Apple.
Smarthøyttalere egner seg svært godt for radiolytting og Norsk Radio skal bidra til at norsk innhold gjøres enkelt tilgjengelig,
sier Torvmark i en pressemelding.
Smarthøytalere er stemmestyrt, koblet opp til internett og kan brukes til en rekke praktiske formål i hjemmet. I tillegg
brukes de hyppig til avspilling av musikk og nettopp radio.
Selv om det er de tre største innholdsprodusentene i norsk radio som har tatt initiativ til det nye selskapet inviteres
alle kanaler med i samarbeidet. Målet er å samle den norske radiobransjen i et felles arbeid for å sikre norsk distribusjon på nye
plattformer.
- Det er lite logisk å kjøre parallelle løp når det kommer til digital distribusjon. Vi konkurrerer stadig mer på en
internasjonal arena med aktører fra hele verden bare noen knappetrykk unna. Da står vi sterkere om vi har hele den
norske radiobransjen i ryggen, forteller Kenneth Andresen, direktør for P4-gruppen og styreleder i Norsk Radio.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt