De kommersielle stasjonene i Sverige øker igjen. Det viser tallene for den første hele uka etter at radiokonsesjonene ble lagt om i Sverige. Fra 1. august er det 3 riksdekkende kommersielle radiokanaler på FM i Sverige, før var det bare lokalradio.
Allerede i uke 31 så vi antydninger på økning på lyttertallene fra Kantar Sifo. I Uke 32 er dette enda tydeligere og det er altså den første hele uka etter frekvensforandringene.
Den totale radiolyttingen gikk opp fra 68,6 % i uke 31 til 70,9 % i uke 32. Både Sveriges Radio og de kommersielle har fått flere lyttere. SR økte fra 53,7 % til 55,3 %, mens de kommersielle økte fra 33,9 % til 36 %. Alle tall gjelder daglig oppslutning.
Konkurransen mellom kanalene hardner nå til, for det er Rix FM som øker mest, mens Mix Megapol ikke øker i det hele tatt. Rix FM går fra 11,3 % til 13,2 %, mens Mix Megapol er stabil på 14,6 %. NRJ øker også fra 7,9 % i uke 31 til 8,6 % i uke 32.
Det er også økning for lokalradio, som i Sverige har lov til å sende i nettverk. Star FM øker med ett prosentpoeng til 4,9 %. Rockklassiker har en liten økning til 3 % daglig oppslutning. SR P4 er fortsatt landets største kanal med 41, 4 %, SR P1 har 16,3 %, SR P3 10,1 og SR P2 2,1 %
Lyttertallene for uke 32 i 2018 er også bedre enn de var i den samme uke i 2017. Den totale radiolyttingen i uke 32, 2017 var 68,6 %, mot 70,9 % ett år senere. Kommersiell radio, oppført som Privat Lokalradio var på 32,7 % i uke 32, 2017 mot 36 % i den samme uka i år. Men, Mix Megapol har faktisk færre lyttere, i fjor hadde de en oppslutning på 15,5 %.
SE OGSÅ: Fremgang for de kommersielle i Sverige
Si din mening på vår: Facebook-side Du finner oss også på TWITTER
|
|