De kommersielle stasjonene i Sverige øker igjen. Det viser tallene for den første hele uka etter at radiokonsesjonene ble lagt om i Sverige. Fra 1. august er det 3 riksdekkende kommersielle radiokanaler på FM i Sverige, før var det bare lokalradio.
Allerede i uke 31 så vi antydninger på økning på lyttertallene fra Kantar Sifo. I Uke 32 er dette enda tydeligere og det er altså den første hele uka etter frekvensforandringene.
Den totale radiolyttingen gikk opp fra 68,6 % i uke 31 til 70,9 % i uke 32. Både Sveriges Radio og de kommersielle har fått flere lyttere. SR økte fra 53,7 % til 55,3 %, mens de kommersielle økte fra 33,9 % til 36 %. Alle tall gjelder daglig oppslutning.
Konkurransen mellom kanalene hardner nå til, for det er Rix FM som øker mest, mens Mix Megapol ikke øker i det hele tatt. Rix FM går fra 11,3 % til 13,2 %, mens Mix Megapol er stabil på 14,6 %. NRJ øker også fra 7,9 % i uke 31 til 8,6 % i uke 32.
Det er også økning for lokalradio, som i Sverige har lov til å sende i nettverk. Star FM øker med ett prosentpoeng til 4,9 %. Rockklassiker har en liten økning til 3 % daglig oppslutning. SR P4 er fortsatt landets største kanal med 41, 4 %, SR P1 har 16,3 %, SR P3 10,1 og SR P2 2,1 %
Lyttertallene for uke 32 i 2018 er også bedre enn de var i den samme uke i 2017. Den totale radiolyttingen i uke 32, 2017 var 68,6 %, mot 70,9 % ett år senere. Kommersiell radio, oppført som Privat Lokalradio var på 32,7 % i uke 32, 2017 mot 36 % i den samme uka i år. Men, Mix Megapol har faktisk færre lyttere, i fjor hadde de en oppslutning på 15,5 %.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt