Etter mange år med kraftig vekst i salget av DAB-radioer, er det nå færre som kjøper seg ny radio. Det viser tall for første halvår som Elektronikkbransjen la fram i dag.
25 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt én eller flere bordradioer med DAB, mot 35 prosent i samme periode i fjor.
– Salget av DAB-adapter til bil har likevel økt noe, her sier 19 prosent at de har kjøpt, mot 10 prosent i fjor, sier kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen Marte Ottemo.
Hodetelefoner er fortsatt en populær kategori blant nordmenn. 17 prosent sier de har kjøpt én eller flere hodesett, mot 15 prosent i første halvår 2017. Vi bruker også stadig mer penger på produktene.
– Hele 17 prosent av de som har kjøpt nye hodetelefoner har brukt mer enn 3.000 kroner, mot 13 prosent i fjor. Produkter i prisklassen 1.000 til 3.000 kroner har også en større del av markedet, 37 prosent mot 35 prosent i fjor. Hodetelefoner under 1.000 kroner står for 40 prosent av markedet, mot 47 prosent i første halvår 2017, sier Ottemo.
For første gang har Stiftelsen Elektronikkbransjen også med salget av såkalte digitale assistenter, smarthøyttalere som Google Home og Amazon Alexa, med i sin spørreundersøkelse. 120.000 nordmenn sier de allerede har anskaffet seg en slik høyttaler.
– Vi forventer at det tallet kommer til å stige utover høsten, etter at blant annet Google har annonsert norsk språkstøtte for sitt produkt, sier Ottemo.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt