Trendene for radio sprikte i alle retninger på verdens største forbrukermesse, IFA, denne uka. Det var stort fokus på moderne enheter og i særdeleshet smarthøytalere, mens andre tydeligvis kaster seg på en retro-trend der kassettspilleren er tilbake.
Det er kanskje det siste som overrasket mest. Det var faktisk flere produsenter som viste fram det som så mest ut som en kassettspiller fra 80-tallet. Blant annet i form av en Boombox, som kommer i flere forskjellige farger.
Dette er selvsagt en moderne utgave med bluetooth og internetttilkobling, men det er faktisk en kassettspiller du ser i midten. Selvsagt har den radio, men denne utgaven har ikke DAB. Kassetten er visstnok nå i ferd med å få nostalgisk verdi, så har du fortsatt noen kassetter i skuffen fra dine unge dager, kan du pent sette dem samen med vinylplatene og platespilleren.
Men, dette var ikke den mest fremtrendende trenden når det gjelder radiorelatert utstyr. Fra omtrent hvert eneste hjørne var det Amazon Alexa, Google Assistant eller andre stemmestyrte produkter som var dominerende. Smarthøytalere fikk man se svært mange av, både i audio-delen og litt mer besynderlig kanskje i kjøkkenutstyr-avdelingen.
Et nytt firma som satser på smarthøytalere er danske Libratone, som også selger produkter i Norge. De var mer enn litt stolt av sin Zipp 2, som er smarthøytaler med Amazon Alexa. Dette er altså en radioboks du kan snakke til og som gir deg det du ber om, i form av lyd. Du kan be den spille musikk eller sette på en radiokanal eller sette på timeren for eggene du skal koke på komfyren.
Flere vi snakket med IFA nevnte at stemmestyrte assistenter nå var overalt og helt klart årets snakkis. Alle de store firmaene satser på sine versjoner av stemmeassistenter, men i Berlin var Amazon Alexa et ganske tydelig hestehode foran i utspredning. Denne kommer fortsatt ikke på norsk, men visstnok skal mer enn 100 000 nordmenn allerede ha skaffet seg en smarthøytaler.
I tillegg var det stort fokus på høretelefoner på årets messe. Det er en trend at folk bruker mer penger på høretelefoner, ifølge Elektronikkbransjen og de kommer nå i nærmest alle slags fasonger og merker. Sånn rent generellt var det mindre fokus på TV-skjermer denne gangen. Det var i grunn lite nytt på den fronten, så nå er det radio, altså smarthøytalere som gjelder!
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt