Den statlige kringkasteren YLEX, som tilsvarer NRK P3 i Norge, satser mindre på den tradisjonelle radiodelen og mer på digitalt innhold.
Det kom fram under konferansen Next Radio i London i går, mandag 17. september.
Hanne Kautto fra YLEX fortalte at de ikke lenger kaller seg en radiokanal, men omtaler seg selv som en mediekanal med både audio, video og sosiale medier.
Dette er altså YLEs ungdomssatsing med fokus på musikk, ungdom og personligheter. Men de siste årene har man satset mindre på FM, det betyr færre programledere, og man har i stedet
brukt ressursene på å lage digitalt innhold for å nå ungdom. Det er en felles redaksjon for alle plattformer, både analogt og digitalt.
Kautto fortalte blant annet om at YLEX har en egen Youtube-ansvarlig og at de satser en god del på produksjon av videoer. Sosiale medier er svært viktig, YLEX har flere besøkende på
sin Instagram-side enn på sine vanlige hjemmesider.
På direkte spørsmål fra salen sa Kautto at hun trodde at FM kunne være irrelevant for YLEX om 5 til 10 år. Da må man huske at det ikke er DAB i Finland, slik at poenget er at internett vil overta helt.
Nylig lyste dDen finske regjeringen ut en rekke konsesjoner, der flere betraktes som nasjonale og semi-nasjonale. Det er gjort plass til et nett
med nesten 100 % dekning og seks andre nett med over 70 % dekning. I tillegg kommer en rekke nett med over 40 % dekning, alt dette på FM.
Det er hele 42 aktører som har meldt sin interesse for disse konsesjonene, blant annet velkjente Bauer Media og NRJ. Andre etablerte aktører i Finland har også søkt, som
Sanoma, Mediatakojat, Nelonen og Basso Media, melder radionytt.se. Og NENT Group, som tidligere drev radio i Finland, ønsker nå å prøve på nytt.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt