Alle var positive til smarthøytalere på Radiodager i Oslo i dag. Den som kanskje sa det klarest var Rune Hafskjær i P4: - Dette er den nye radioen, sa han.
Han var en av fire som presenterte sine tanker og erfaringer så langt med stemmeassistenter. Google var først ute med en presentasjon av Google Assistent, som nylig kom på norsk, for mobiltelefoner.
Forbrukerne begynner å bli kravstore, forteller Siri Gomnæs Børsum fra Google, om årsaken til at de nå satser på stemmestyrte assistenter. -
- Forbrukerne er nysgjerrige, krevende og utålmodig, forklarte Børsum.
Hun fortalte at stemmesøk vokser og at stemmestyring kommer til å bli den nye normalen
- Vi sier at vi går inn i "assistentens tidsalder", sa Børsum. Den nylig lanserte Google Assistent snakker ikke bare norsk, den er norsk.
Blant annet forstår den norsk humor og kultur.
Teknologien muliggjør mer naturlige samtaler og den har blitt radikalt bedre enn den var
for noen få år siden. - Det viktigste er at det er en hjelper i hverdagen. Man kan be om været, reisetiden til jobben og nyheter f.eks, fortalte Googles representant på Radiordager. .
- Vi er helt i startgropen og det kan fortsatt bli veldig mange rare svar. Den blir bedre etter hvert som folk bruker den, forklarer Børsum. Google Assistant kommer på norsk på smarthøytalere i løpet av året.
NRK har såvidt begynt sin satsing på smart høytalere og de første de lanserte var det man kaller
Flash News Briefing, altså korte nyheter. Nå får man også distriktsnyheter, spillelister og podkast for å nevne noe.
8281 ulike enheter har allerede prøvd disse tjenestene fra NRK.
- Vi trenger å lære og leke og snu i tide, mente Kjartan Michalsen fra NRK.
- Vi må jobbe med både innhold, produkt og publsiering samtidig, mener han.
Han påpekte at denne nye boksen koster like mye som en DAB-radio og får den samme plassen i huset.
Nett-tjenesten SOL er blant de som jobber hardt med smarthøytalere. De har laget en nyhetsaggregator,
som selv forstår hva en nyhetssak handler om. Dette er noe av det viktigste byggesteinen i voiceprosjektet som kan personaliseres.
Jan Thoresen fra SOL lot ikke anledningen gå fra seg til å si at DAB etter hans mening er gammeldags.
- DAB er enveis, alle får det samme, voice er toveis og kan tilpasses deg, kom det fram på talerstolen.
Planen er at SOL skal lage personifiserte radionyheter med interaktive annonser på smarthøytalere,
Thoresen har selv brukt google home i en lengre periode, og mener at smarthøytalere vil forandre hvordan vi bruker lyd, man går ikke tilbake til linæer radio etter dette, sa han.
.
< - Vi kaller det ikke smarthøytaler, men smartradio, sa Rune Hafskjær fra P4 under sin presentasjon av P4-gruppens planer.
- Vi må lære lytterne at dette er en radio, sa Hafskjær. Han mente også at vi må utvikle radios personlighet og nytteverdi når det blir navigert med stemme.
Det betyr blant annet å produsere og tilby innhold delt opp på en slik måte at det passer for smartradioene. Også han påpekte at
smarthøytalere koster omtrent det samme som en DAB-radio, men for han var det likegyldig om folk kjøper det ene eller andre, det er begge deler radio.
Han viste til at i alle land hvor smarthøytalere er lanset har de fått stor utbredning kjapt.
70 % av bruken er lyd og det blir gjerne enda mer over tid. Blant de som har slike høytalere viser det seg at de oftere bruker denne til å høre på radio enn den gamle fm-radioen ( undersøkelse fra USA )
De to mest brukte er musikk og radio.
- Dette er ikke en oneoff. Dette er den nye radioen, mener Hafskjær, som også mener at dette er en spennende mulighet for radio. Han presenterte også testing av nye
annonseformater fra Russland, der lytterne kan svare på annonsen de hører via smarthøytaleren, eller smartradioen som han gjerne vil at alle skal kalle det.
Les mer om konferansen på Radiodager.no Ekstern lenke
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt