FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  RADIODAGER:
Stor tro på smarthøytalere
Både Google og radiobransjen har tro på de smarte radioboksene som kommer nå, på Radiodager

Mer om Radiodager/RDE etc.

Kjartan Michalsen, NRK på Radiodager 2018

RADIONYTT.NO - 19.09.18 - Kyrre Dahl


Alle var positive til smarthøytalere på Radiodager i Oslo i dag. Den som kanskje sa det klarest var Rune Hafskjær i P4: - Dette er den nye radioen, sa han.

Han var en av fire som presenterte sine tanker og erfaringer så langt med stemmeassistenter. Google var først ute med en presentasjon av Google Assistent, som nylig kom på norsk, for mobiltelefoner.

Forbrukerne begynner å bli kravstore, forteller Siri Gomnæs Børsum fra Google, om årsaken til at de nå satser på stemmestyrte assistenter. - - Forbrukerne er nysgjerrige, krevende og utålmodig, forklarte Børsum.

Hun fortalte at stemmesøk vokser og at stemmestyring kommer til å bli den nye normalen - Vi sier at vi går inn i "assistentens tidsalder", sa Børsum. Den nylig lanserte Google Assistent snakker ikke bare norsk, den er norsk. Blant annet forstår den norsk humor og kultur.

Teknologien muliggjør mer naturlige samtaler og den har blitt radikalt bedre enn den var for noen få år siden. - Det viktigste er at det er en hjelper i hverdagen. Man kan be om været, reisetiden til jobben og nyheter f.eks, fortalte Googles representant på Radiordager. .

- Vi er helt i startgropen og det kan fortsatt bli veldig mange rare svar. Den blir bedre etter hvert som folk bruker den, forklarer Børsum. Google Assistant kommer på norsk på smarthøytalere i løpet av året.

NRK har såvidt begynt sin satsing på smart høytalere og de første de lanserte var det man kaller Flash News Briefing, altså korte nyheter. Nå får man også distriktsnyheter, spillelister og podkast for å nevne noe. 8281 ulike enheter har allerede prøvd disse tjenestene fra NRK.

- Vi trenger å lære og leke og snu i tide, mente Kjartan Michalsen fra NRK. - Vi må jobbe med både innhold, produkt og publsiering samtidig, mener han.

Han påpekte at denne nye boksen koster like mye som en DAB-radio og får den samme plassen i huset.



Nett-tjenesten SOL er blant de som jobber hardt med smarthøytalere. De har laget en nyhetsaggregator, som selv forstår hva en nyhetssak handler om. Dette er noe av det viktigste byggesteinen i voiceprosjektet som kan personaliseres.

Jan Thoresen fra SOL lot ikke anledningen gå fra seg til å si at DAB etter hans mening er gammeldags. - DAB er enveis, alle får det samme, voice er toveis og kan tilpasses deg, kom det fram på talerstolen.

Planen er at SOL skal lage personifiserte radionyheter med interaktive annonser på smarthøytalere, Thoresen har selv brukt google home i en lengre periode, og mener at smarthøytalere vil forandre hvordan vi bruker lyd, man går ikke tilbake til linæer radio etter dette, sa han. .
<
- Vi kaller det ikke smarthøytaler, men smartradio, sa Rune Hafskjær fra P4 under sin presentasjon av P4-gruppens planer. - Vi må lære lytterne at dette er en radio, sa Hafskjær. Han mente også at vi må utvikle radios personlighet og nytteverdi når det blir navigert med stemme.

Det betyr blant annet å produsere og tilby innhold delt opp på en slik måte at det passer for smartradioene. Også han påpekte at smarthøytalere koster omtrent det samme som en DAB-radio, men for han var det likegyldig om folk kjøper det ene eller andre, det er begge deler radio.

Han viste til at i alle land hvor smarthøytalere er lanset har de fått stor utbredning kjapt. 70 % av bruken er lyd og det blir gjerne enda mer over tid. Blant de som har slike høytalere viser det seg at de oftere bruker denne til å høre på radio enn den gamle fm-radioen ( undersøkelse fra USA ) De to mest brukte er musikk og radio.

- Dette er ikke en oneoff. Dette er den nye radioen, mener Hafskjær, som også mener at dette er en spennende mulighet for radio. Han presenterte også testing av nye annonseformater fra Russland, der lytterne kan svare på annonsen de hører via smarthøytaleren, eller smartradioen som han gjerne vil at alle skal kalle det.

Les mer om konferansen på Radiodager.no Ekstern lenke

Kommenter gjerne denne saken på vår: Facebook-side

  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO