Mange har regnet med at radiolyttingen ville øke inn mot 2019, for så å stabilisere seg. Ferske lyttertall fra Medietilsynet viser ingen tendens til en slik økning. – Utviklingen i 2018 har vært forholdsvis stabil, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Det er ingen tvil om at tallene viser en klar nedgang i antall lyttere og lyttertid de siste årene, særlig sammenlignet med året før FM-nettet ble slukket. Andelen som lytter daglig på nasjonale kanaler har gått ned fra 63,2 prosent i 2017 til 55,9 prosent hittil i 2018. I 2016, før FM-slukkingen startet, var andelen daglige lyttere på 67,6 prosent. Den kvartalsvise utviklingen i lyttertid har vært relativt stabil så langt i 2018, med rundt 72 minutter daglig lytting. Sammenlignet med tidligere år har lyttertiden gått ned. I 2017 og 2016 var lyttertiden på henholdsvis 79 og 85 minutter.
– Det vil bli interessant å følge utviklingen i radiomarkedet i 2019 for å se om lyttermønsteret endrer seg, sier Velsand.
Nisjekanalene har befestet posisjonen
Etter FM-slukkingen har tendensen vært at hovedkanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media har opplevd en nedgang i antall radiolyttere, mens nisjekanalene har fått økt antall lyttere. Lyttertallene som presenteres i dag viser at nisjekanalene har befestet sin posisjon opp mot hovedkanalene, og kanalmønsteret virker å ha stabilisert seg. For hovedkanalene har andelen daglige lyttere vært forholdsvis stabil siste halvår, med en lytterandel på 43,7 i mars og 43,2 i september. Nisjekanalene har hatt en svak nedgang fra 30,3 til 29,3 prosent i samme periode. Sammenlignet med tredje kvartal i 2016, som var før FM-slukkingen, har hovedkanalene hatt en nedgang i daglige lyttere på 18,7 prosentpoeng mot tredje kvartal i 2018. Nisjekanalene har økt med 8,1 prosentpoeng i samme periode.
Fra mars til september i år har NRK hatt en nedgang i andelen daglige lyttere på 2 prosentpoeng. Tilsvarende har P4 en økning på 0,8 prosentpoeng, mens for Bauer er det ingen endring.
I tredje kvartal i år har NRK en nedgang i andelen daglige lyttere på 11 prosentpoeng sammenlignet med tredje kvartal i 2016. P4-gruppen har i samme periode hatt en nedgang i daglige lyttere på 4,9 prosentpoeng, mens Bauer Media har gått ned med 2,8 prosentpoeng.
NRK tapt flest lytterminutter siden FM-slukkingen
Lyttertiden for de nasjonale kanalene har vært forholdsvis stabil i 2018. Hovedkanalene hadde en lyttertid på 48 minutter i mars og 47 minutter i september, mens nisjekanalene hadde 26 minutter lytting i mars og 24 minutter i september. Sammenlignet med tredje kvartal i 2016 har det vært en tydelig nedgang i lyttertiden på 22 minutter for hovedkanalene, mens nisjekanalene har i samme periode økt lyttertiden med 9 minutter.
Når det gjelder de ulike kanalgruppene, har NRK tapt tre lytterminutter fra mars til september i år (fra 51 til 48 minutter), mens P4-gruppen har økt med ett lytterminutt (fra 16 til 17 minutter). Bauer Media har mistet ett lytterminutt (fra 8 til 7 minutter) i samme periode.
Fra tredje kvartal i 2016 til tredje kvartal i 2018 har NRK tapt ni lytterminutter, P4-gruppen to minutter og Bauer Media ett lytterminutt.
Lyttertallene Medietilsynet presenterer er utarbeidet av Kantar Media. Kvartalsvise lyttertall for lokalradio vil bli offentliggjort cirka 20. oktober 2018.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt