Medietilsynet og Nkom mener Radio Metro bryter både regler og undergraver myndighetene. De reagerer på at Metros kanaler fortsatt er å høre på FM.
Bakgrunnen er at de kommersielle lokalradioene i storbyene ble tvangsslukket på FM av Stortinget av hensyn til NRK, P4 og Radio Norge som skulle over på DAB.
Metrogruppen ble først kjent fordi de nektet å slå av sine FM-sendere i Oslo, som var et såkalt slukkeområde. Da fikk de trusler om høye bøter og valgte etter hvert å slå av disse senderne.
I ettertid har likevel kanalene Radio Metro og The Beat vært mulig å høre i deler av Oslo ved at de sender på frekvenser som var utenfor slukkeområdet og andre løsninger.
Nå mener Medietilsynet og Nkom at Radio Metro og nisjeradioaktører bryter reglene ved å sende kommersielle radiosendinger på fm-nettet til store deler av Oslo.
«I så fall innebærer dette en systematisk undergraving av Stortingets beslutning og gjeldende kringkastings- og ekomregelverk,» heter det i et brev fra Medietilsynet og Nkom, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
Direktør Mari Velsand i Medietilsynet sier til Dagens Næringsliv at de ser alvorlig på saken:
– I konsesjonsvilkårene til nisjeradioer som befinner seg i slukkeområdene, er det satt vilkår om totalforbud mot sam- og videresending av innhold fra andre aktører, samt en øvre grense for hvor mye aktørene kan hente i reklame- og sponseinntekter. Dersom aktører bryter disse vilkårene, ser Medietilsynet alvorlig på situasjonen. Dette kan etter tilsynets vurdering utfordre premissene Stortinget har lagt for digitaliseringen, sier hun.
Nkom har opprettet sak mot blant andre Radio Metro, som ifølge tilsynet har brukt sendere med effekter som «langt overskrider de tekniske vilkårene som myndigheten har satt».
Resultatet er at de aktuelle radiostasjonene kan nå store deler av Oslos befolkning, inntil én million mennesker, med angivelig ulovlige, reklamefinansierte fm-sendinger, skriver Dagens Næringsliv.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt