Medietilsynet har slått fast at det er lite som tyder på at radiolyttingen er økende, basert på tall for september.
Dette bekreftes av PPM-tallene fra Kantar TNS for uke 40.
Den totale radiolyttingen i uke 40 gikk nedover sammenlignet med uka før, til 55,8, noe som er høstens dårligste lyttertall. Det er en nedgang på 1,7 prosentpoeng sammenlignet med uka før.
Men, nedgangen er på ingen måte dramatisk, for uke 40 var den første høstferieuka og det er helt normalt at radiolyttingen går ned i høstferien. For to år siden gikk lyttingen ned med
2,5 prosentpoeng fra uke 39 til uke 40, som da ga en total radiolytting på 65,7 på PPM-målingen (2016).
Interessant nok er det stor variasjon mellom aktørene. NRK faller mest og går ned fra 38,4 % i uke 39 i år, som faktisk var høstens beste uke for NRK,
til 37.0 % i uke 40
P4-gruppen går derimot opp fra 21,5 til 21,9 % totalt for sine kanaler. Bauer Media faller litt fra 11,9 til 11,6.
Ikke overraskende er det NRK P1 som tar det største fallet når det gjelder enkeltkanaler, men også P4 hovedkanalen mistet lyttere. Det blir mer enn oppveiet av at P5 Hits går oppover og puster NRK P3 i nakken akkurat i denne uken.
Lenger ned på listen er det verdt å merke seg at Radio Vinyl hadde høstens beste uke i uke 39, med 2,4 % oppslutning. De går litt ned i uke 40, men trenden er uansett økende for Vinyl.
Det er også interessant at markedsandelen forandrer seg annerledes enn det oppslutningen skulle tilsi. Det kan bety at mange lyttere bruker høstferien til å høre på nye kanaler.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt