Nesten alle norske innbyggere i alderen 12-65 år (88 %) streamer nå musikk, viser en ny undersøkelse. 50 prosent betaler for et abonnement, mens 38 prosent velger heller å streame gratis via tjenester som YouTube, gratisversjonen til Spotify eller Facebook.
Dette fremkommer i Polaris Nordic – Digital Music in the Nordics 2018, en årlig nordisk undersøkelse om digital musikkbruk utført av YouGov for de tre nordiske rettighetsorganisasjonene TONO (N), Koda (DK) og Teosto (FIN).
– Streaming er blitt normalen, og den digitale musikkøkonomien vokser. Halvparten av befolkningen betaler nå for musikkbruken sin hos en av streamingtjenestene, en økning på 2 prosentpoeng fra i fjor. Det er en positiv utvikling, sier administrerende direktør i TONO, Cato Strøm.
YouTube er den mest populære tjenesten for musikkstreaming. 69 prosent streamer musikk eller musikkvideoer på YouTube. Blant 12-17-åringene gjør 89 prosent dette. 25 prosent streamer musikk eller musikkvideoer på Facebook og 15 prosent deler låter, spillelister eller musikkvideoer på sosiale medier.
Radio er fortsatt den viktigste kilden til å oppdage ny musikk blant de over 30 år. Men radio blir mindre viktig for hvert år som går. 36 % av alle de spurte hørte låtene først på radio i år, det er ned et prosentpoeng fra 2017.
Norsk radio kommer også dårligst ut av de nordiske landene. Bare 30 % av nordmenn hører ny musikk først på radio. Det er en dramatisk nedgang fra 2015 da 36 % hørte ny musikk først på norsk radio. Hos de aller yngste (12-17 år) så oppdages ny musikk mest gjennom venner, en streamingtjeneste eller YouTube.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt