42 % har ikke merket noen forskjell på FM og DAB når det gjelder opplevd kvalitet. Det går fram av en medievaneundersøkelse
som konsulentfirmaet Deloitte nylig har offentliggjort.
Men, 34 % svarer at DAB-radio har den beste kvaliteten mot bare 24 % som svarer at de opplever
FM-radio som det beste. Undersøkelsen viser også at bare 62 % av de spurte har en DAB-radio.
Lytterne bruker stadig mer internett til å lytte på radio går det fram av målingen. 32 % av samlet tid de bruker til å lytte på radio er via internett i 2018, mot 29 % i den
samme undersøkelsen i 2017.
Samtidig går, naturlig nok, DAB kraftig fram fram fra 36 % i 2017 til 53 % i 2018. FM står fortsatt for 15 % av tiden de spurte bruker på radio i 2018.
Podkast er svært populært blant de unge. Av de under 35 år hører over 60 % på podkast regelmessig. Helt opp til 51 år hører halvparten på podkast. Etter det faller lyttingen på podkast markant.
Når det gjelder påvirkning av reklamekjøpere har radioreklame mistet litt effekt fra i fjor. Radioreklame får en opplevd påvirkningsgrad for kjøp på 21 % i 2018 mot 25 % i 2017. TV-reklame er øverst på lista med 46 %, en liten økning fra i fjor.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt