Det er tydelig at det nærmer seg jul også på PPM-tallene fra Kantar TNS. P7 Klem, som er julekanalen til P4-gruppen, har nå
dobbelt så mange lyttere som i en "normal" uke.
I uke 47 hadde P7 Klem en daglig oppslutning på 3,9 %. Det er en solid økning fra uka før da lyttertallene var på 2,7 %. Men, det er mer normalt med lyttertall på rundt 2,0 %, når det ikke er jul.
3,9 % er noe dårligere enn på samme tid i fjor. I uke 47, 2017 hadde Julekanalen en oppslutning på 4,7 %. Den steg deretter kjapt til 8,4 og i siste uke før jul hadde P7 Klem hele 13,1 % oppslutning i fjor.
I år begynte radioaktørene sine julekanaler tidligere enn noensinne, men skal vi tolke tallene fra Kantar er det uklart om de tjener så mye på det. P7 Klem har i november bare hatt marginal økning selv om
de spilte non stop julemusikk hele måneden. Men, de har heller ikke tapt lyttere på det.
OPPDATERT: Bauers Juleradioen er også kommet med på PPM-tallene som Bauer Popup. Denne kanalen hadde i uke 47 en oppslutning på 1,7 %. Den hjalp også Bauer totalt til høstens beste uke på 13,8 %. Det fører også til bedre markedsandeler for Bauer.
Det er likevel verdt å merke seg at NRK totalt hadde høstens beste uke i uke 47 med en oppslutning på 39,6 % og den totale radiolyttingen var på 59 %.
MARKEDSANDELER i % UKE 47 - uke 46 - uke 45
NRK TOTALT: 66,3 - 66,2 - 66,1
P4-GRUPPEN: 22,2 - 22,3 - 23,0
BAUER MEDIA: 11,6 - 11,5 - 10.9
Vil du lytte til en av julekanalene, klikk her: Lytte.no - Juleradio Ekstern lenke
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt