Halve Norge har dilla på julemusikk, kan det virke som på PPM-tallene fra Kantar TNS.
Både P7 Klem, som er julekanalen til P4-gruppen, og Bauers Juleradioen har nesten doblet sine lyttere i uke 48 sammenlignet med uka før.
I uke 48 hadde P7 Klem en daglig oppslutning på 6,7 % mot 3,9 % uka før. Kategorien Bauer Pop Up, som etter det radionytt.no erfarer nå består av Juleradioen, har økt fra 1,7 % til 2,7 %. Dette er gull for Bauer som får årets høyeste oppslutning totalt på 14,9 %.
I fjor var P7 Klem Julekanalen landets tredje største stasjon i den siste uka før jul og oppnådde hele 13,1 % oppslutning. Så langt ser det ut som oppslutningen blir litt lavere i år.
NRK får ikke den samme effekten på sine "julekanaler". NRK Klassisk, som er omdøpt til Klassisk Jul hadde bare en oppslutning på 1,1 % i uke 48 og NRK Super (Jul) hadde bare 0,9 %. Disse startet dog med julemusikk og juleinnhold litt senere enn de kommersielle.
Samtidig er radiolyttingen for første gang i år over 60 %. I uke 48 hørte 60,5 % av befolkningen på radio, viser PPM-tallene. Så julekanalene trekker lyttingen oppover.
Alt dette får tilsammen store konsekvenser for markedsandelene. NRK taper stort til fordel for de kommersielle. Både P4-gruppen og Bauer øker sine andeler, forskjellen mellom de to er omtrent det samme.
MARKEDSANDELER i % UKE 48 - uke 47 - uke 46
NRK TOTALT: 62,9 - 66,3 - 66,2
P4-GRUPPEN: 24,5 - 22,2 - 22,3
BAUER MEDIA: 12,6 - 11,6 - 11,5
Vil du lytte til en av julekanalene, klikk her: Lytte.no - Juleradio Ekstern lenke
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt