Musikhjälpen er et årlig arrangement som både samler inn penger til et veldedig formål og også gir lyttertallene til Sveriges Radios ungdomskanal, P3, en boost.
Dette skjedde også i år, for i uke 50 hadde SR P3 en daglig oppslutning på 12,6 %, noe som er godt over uka før, da lyttingen ble målt til 9,9. Rundt 9 % oppslutning er blitt normale tall for ungdomskanalen, som i det siste har mistet lyttere.
Det ser man tydelig når man sammenligner med de to siste års arrangementer. Under Musikhjälpen 2017 hadde SR P3 en oppslutning på 15,8 % og i 2016 hele 18,7 %, opplyser radionytt.se.
Nedgangen for P3 er altså en langvarig trend og ligner på nedgangen for NRK P3 her hjemme, selv om de lyttertallene fikk en gedigen nedtur i forbindelse med FM-slukkingen. I Sverige er det nå også dukket opp flere kommersielle rikskanaler, som trolig har tatt noen lyttere fra P3.
Blant de kommersielle er Mix Megapol størst med 16,9 % oppslutning i uke 50, ifølge tall fra Kantar Sifo. Rix FM ligger et stykke bak med 12,5 % mens NRJ har 8,0 %. De seminasjonale nettverkene Star FM og Rockklassiker har henholdsvis 6,3 % og 3,7 %.
På den annen side var Musikhjälpen 2018 en suksess økonomisk. SR P3 klarte å samle inn 50,6 millioner SKr som går til å forbedre livet til handikappede mennesker i fattige land.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt