De rene julekanalene får bare flere og flere lyttere og denne gangen er det Bauers Juleradioen som øker mest. Kanalen er nesten doblet
på en uke fra 2,7 % i uke 48 til 4,6 % i uke 49, 2018. Hovedkanalen til Bauer, Radio Norge, er bare såvidt større med 4,7 %. Fortsetter trenden er Juleradioen snart den største av disse to.
Det er likevel P4-gruppens P7 Klem Julekanalen som fortsatt er den store julevinneren, med en oppslutning på 8,4 % i uke 49, mot 6,7 % uka før. Samtidig begynner NRKs
juletilbud å bevege seg litt. NRK Radio Super Jul er nesten doblet fra 0,9 % i uke 48 til 1,6 % i uke 49. NRK Klassisk Jul går opp 0,3 prosentpoeng til 1,4 %.
Det kan se ut som det er NRK P1 som taper mest i denne julestriden. P1 er fortsatt størst, men går ned 1,5 prosentpoeng til 22,8 % oppslutning i uke 49. P4 Hovedkanalen
er nest størst på 12,1 %, den laveste oppslutningen de siste 8 ukene.
Kampen om julelytterne får også konsekvenser for den interne striden. Markedsandelene til P4-gruppen øker, mens NRK mister andeler. Bauer kan også være fornøyd med større andeler enn tidligere i høst.
MARKEDSANDELER i % UKE 49 uke 48 - uke 47
NRK TOTALT: 61, 7 - 62,9 - 66,3 - 66,2
P4-GRUPPEN: 26,2 - 24,5 - 22,2 - 22,3
BAUER MEDIA: 12,1 - 12,6 - 11,6 - 11,5
Vil du lytte til en av julekanalene, klikk her: Lytte.no - Juleradio Ekstern lenke
Si din mening på vår: Facebook-side
|
|